:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

جمعه 28 مهر 1402

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : كسي كه بدون آموزش فقه اسلامي تجارت كند ، به ربا خواري آلوده شود .
 
 

   
تفسير موضوعي قرآن كريم

برگرفته شده از کتاب پيام قرآن نوشته آيت الله العظمي مکارم شيرازي

نشاط فوق العاده درون

گاه مى شود انسان را به بهترین باغ ها دعوت مى کنند، و انواع وسایل پذیرائى براى او فراهم مى سازند، اما روحش چنان افسرده و گرفته است که از هیچیک از آنها لذت نمى برد، انسان هنگامى مى تواند از مواهب الهى لذت برد که روح او داراى نشاط باشد.
از آیات مختلف قرآن استفاده مى شود بهشتیان آنچنان غرق نشاطند که آثار آن به خوبى در چهره هاى آنان موج مى زند، تعبیراتى که قرآن در این زمینه به کار برده بسیار جالب و پر جاذبه است: در یکجا مى فرماید: (اُدْخُلُوا الْجَنَّةَ اَنْتُمْ وَ اَزْواجُکُمْ تُحْبَرُونَ): (به آنها گفته مى شود) «وارد بهشت شوید شما و همسرانتان، در حالى که آثار نشاط و شادى در چهره شما کاملا هویداست» (زخرف 70).
«تُحْبَرُونَ» از ماده «حِبر» (بر وزن فکر) به گفته «مقاییس اللغه» در اصل به معناى آثار زیباست، و لذا به اشیاء تزیین شده «مُحَبَّر» (بر وزن مشجّر) گفته مى شود، و به مرکب «حِبر» مى گویند چون اثر جالبى از خود به یادگار مى گذارد، و به علماء «احبار» مى گویند چون آثار با ارزشى دارند، این واژه به معناى سرور و نشاطى که اثرش در چهره ظاهر باشد نیز اطلاق مى شود، و در اینجا همین معنا مراد است.(1)
این مطلب با تعبیر دیگرى در آیه 24 مطففین آمده است: (تَعْرِفُ فى وُجُوهِهِمْ نَظْرَةَ النَّعیمِ): «در چهره هاى آنها طراوت و نشاط نعمت را مشاهده مى کنى»!
«نَظْرَة» در اصل به معنى زیبایى است، و منظور از «نظرة النعیم» طراوت و شادابى خاصى است که بر اثر وفور نعمت و زندگى مرفه به انسان دست مى دهد و حکایت از نشاط درونى مى کند، و چنان است که «رنگ رخساره خبر مى دهد از سرّ درون».(2)
بعضى از مفسّران این واژه را به معناى شادمان و خندان بودن تفسیر کرده اند، همان گونه که در آیه 39 عبس نیز آمده: (وُجُوهٌ یَوْمَئِذ مُسْفِرةٌ ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ): «صورت هایى در آن روز گشاهده و نورانى و خندان و مسرور است».(3)
ولى آیات قبل از آن را به معناى نورانیت و زیبایى و درخشندگى که با هیچ بیانى قابل توصیف نباشد تفسیر کرده اند(4)خداوند در چهره آنان نمایان مى گردد مى دانند.(5)
در تعبیر دیگرى در آیه 8 غاشیه مى خوانیم: (وُجُوهٌ یَوْمَئِذ ناعِمَةٌ لِسَعْیِها راضِیَةٌ): «چهره هایى در آن روز شاداب و با طراوت است (زیرا) از سعى و تلاش خود خشنود است».
«ناعِمَةٌ» از ماده «نعمت» گرفته شده، و در اینجا به معناى غرق نعمت بودن است آن چنان که آثارش از خوشحالى و سرور و شادابى و طراوت در چهره ظاهر شود، بعضى نیز گفته اند از «نعومت» به معناى نرمى و لطافت گرفته شده که آن نیز نتیجه نعمت هاى گوناگون است.(6)
بدیهى است این طراوت و شادابى و صورت هاى نورانى به گفته بعضى از مفسّران همچون ماه شب چهارده مى درخشد تنها معلول نعمت هاى مادى نیست، چرا که نعمت هاى مادى به تنهایى نمى تواند چنین آثارى را به بار آورد، حتماً این اثر نتیجه نشاط معنوى فوق العاده روحانى آنهاست که در جسم آنان پرتوافکن مى گردد، ذیل آیه نیز شاهد و گواه این معناست.




پی نوشتها:

(1). همین معنا در سوره روم آیه 15 آمده است.
(2). شبیه همین تعبیر در آیات 22 قیامت و 11 سوره دهر آمده است.
(3). تفسیر فخر رازی، جلد 31، صفحه 98 (به عنوان یک قول نقل شده است).
(4). همان مدرک، صفحه 99.
(5). روح البیان، جلد 10، صفحه 371.
(6). تفسیر المیزان، جلد 20، صفحه 274.

 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

Salavate emam reza

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  موسسه فرهنگی قرآن وعترت ثامن‌الائمه علیه السلام در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت اصفهان
  حضور پسران ودختران نسیم رحمت در جشن انقلاب و راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه سال 1402
  مراسم آیین نمادین زنگ انقلاب به مناسبت دهه فجر
  جشن عبادت دانش آموزان سوم دبستان دخترانه نسیم رحمت
  حضور خادمان امام رضا در دبستان و پیش دبستانی پسرانه نسیم رحمت
  جشن پایان سال تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی های موسسه فرهنگی آموزشی نسیم رحمت رضوی
  برگزاری همایش اساتید، مربیان و معلمین موسسه فرهنگی قرآن و عترت ثامن الائمه علیهم السلام و نسیم رحمت رضوی
  برگزاری محفل انس با قرآن کریم در شهر افوس با همکاری مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثامن الائمه علیه السلام
  به وقت کلاس رباتیک
  مراسم تجلیل از رتبه اول مسابقات بین المللی کشور کرواسی و رتبه اول مسابقات تلویزیونی کشوری اسراء
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد