:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

چهارشنبه 27 تير 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : كسي كه پرهيزكاري او اندك است دلش مرده و آن كه دلش مرده باشد در آتش جهنم سقوط خواهد كرد .
 
 

   
تفسير موضوعي قرآن كريم

برگرفته شده از کتاب پيام قرآن نوشته آيت الله العظمي مکارم شيرازي

آنچه بخواهند به آنها مى دهند

گاه مى شود میزبان انواع نعمت ها را براى پذیرائى میهمان عزیزش فراهم مى کند، ولى این نعمت ها معمولا از جهتى معین و محدود است، اما هنگامى که به او وعده دهد که هرچه بخواهى - بدون استثناء - براى تو فراهم مى کنم، اینجاست که روح میهمان غرق آرامش مى شود، چون مى داند هیچ گونه محدودیتى در کار نیست.
این سخن همان طور که درباره مواهب مادى بهشت صادق است، در مورد مواهب معنوى آن نیز کاملا صدق مى کند، و اتفاقاً بعضى از تعبیرات آیات تناسب بیشترى با مواهب معنوى دارد.
مثلا در آیه 22 شورى بعد از ذکر باغ هاى بهشتى مى افزاید: (لَهُمْ ما یَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبیرُ): «براى آنها هرچه بخواهند نزد پروردگارشان فراهم است و این فضل بزرگى است».
تعبیر (عند ربهم) و تعبیر (ذلِکَ هُو الْفَضْلُ الْکَبیرُ) همه تناسب با مواهب معنوى و روحانى بهشت دارد که بعد از ذکر نعمت هاى مادى به آن اشاره شده است.
و در آیه 34 زمر همین معنا بدون اشاره به نعمت هاى مادى آمده، مى فرماید: (لَهُمْ ما یَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهمْ ذلِکَ جَزاءُ الْمُحْْسِنینَ): «هرچه بخواهند براى آنها نزد پروردگارشان موجود است، و این است پاداش نیکوکاران».
به این ترتیب هیچگونه محدودیتى در نعمت هاى بهشتى مخصوصاً در جنبه هاى روحانى و معنوى وجود ندارد، و این تعبیرات علاوه بر اینکه نشان مى دهد نعمت هاى بهشتى محدود به جنبه هاى مادى نیست، بیانگر این حقیقت است که در هیچیک از این دو بخش نیز محدودیتى نیست.
به تعبیر دیگر: در آنجا خداوند آنچنان قدرتى به انسان مى بخشد که اراده او سبب پیدایش هرگونه موهبتى است، به خلاف دنیا که اراده انسان همیشه تابع وجود اسباب و فراهم بودن زمینه هاست، انسان هنگامى اراده گردش باغ و صحرا مى کند که مناسب باشد و درختان سرسبز و خرم، هرگز اراده انسان بهار آفرین و طراوت بخش باغ و بستان نیست ولى در قیامت به محض اینکه چیزى را مى خواهد و طلب مى کند به فرمان پروردگار ایجاد مى شود و این امتیاز عجیبى است.(1)
بعضى از مفسّران که تعصّب خاصى روى مسأله رؤیت خداوند دارند باز در اینجا به سراغ این مسأله رفته اند که این آیه مسأله رؤیت را نیز شامل مى شود چه کسى است که نخواهد خدا را ببیند؟!.(2)
ولى اشتباه بزرگ آنها اینجاست که نمى خواهند این واقعیت را بپذیرند که مشاهده حسى درباره خداوند غیر ممکن است، چرا که جسم بودن و مکان و جهت داشتن از صفات ویژه مخلوقات است و این درباره ذات پاک خداوند محال است و بهشتیان هرگز تقاضاى محال نمى کنند، اما مشاهده قلبى و باطنى هم در این جهان میسر است و هم در جهان دیگر.
جالب اینکه در تعبیر دیگرى در این زمینه در آیه 35 ق مى خوانیم: (لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فیها وَ لَدَیْنا مَزیدٌ): «هرچه بخواهند، در بهشت براى آنها هست و نزد ما اضافات دیگرى است»!
این تعبیر نشان مى دهد که با تمام وسعتى که جمله (لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فیها) دارد، و تمام آنچه را اراده کنند شامل مى شود، خداوند افزون بر آن نعمت ها و مواهبى که هرگز به فکر هیچ انسانى نرسیده و نمى رسد، و به هیچ خاطرى خطور نکرده و نمى کند، براى آنها فراهم ساخته است، و الطاف بى دریغش را به گونه اى که با هیچ بیانى قابل توصیف نیست شامل حال آنها مى کند!
از بعضى از روایات استفاده مى شود که جمله (وَلَدَیْنا مَزیدٌ) اشاره به روزهاى جمعه بهشتیان است که در آن روزها کرامات تازه، و عنایات ویژه اى، از سوى پروردگار نسبت به آنها مى شود، که هفتاد بار از آنچه دارند برتر و بالاتر است(3)هماهنگ است.(4)



پی نوشتها:

(1). اقتباس از تفسیر المیزان، جلد 17، صفحه 260.
(2). تفسیر فخر رازی، جلد 26، صفحه 280.
(3). بحارالأنوار، جلد 8، صفحه 126، حدیث 27.
(4). از جمله آیات 57 یس و 31 فصلت است که با تعبیر «و لهم ما یدّعون» (براى آنها هر چه طلب کنند خواهد بود) یا «و لکم فیها ما تدعون» (براى شما در آنجا هر چه طلب کنید خواهد بود) نیز شامل مواهب گوناگون معنوى مى شود.


 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

labbaik

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
  دغدغه جانباز جنگ تحمیلی از بی‌توجهی به قرآن
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد