:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

شنبه 26 آبان 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : قناعت مالي است كه پايان نمي پذيرد .
 
 
 
 

تفسیر موضوعی قرآن کریم

برگرفته شده از کتاب پیام قرآن نوشته آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آيه صديقون


در آيه 19 سوره حديد مى خوانيم: ( وَالَّذينَ آمَنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ اُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشَّهداءُ عِنْدَ رَبِّهِم لَهُمْ اَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ ): «كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آوردند، آنها صدّيقان و شاهدان نزد پروردگارشانند; براى آنان است پاداش (اعمال) شان و نور (ايمان)شان»!
در شواهد التنزيل از ابن ابى ليلى از پدرش، چنين نقل مى كند: «قالَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله عليه وآله)الصِّدِّيقُونَ ثَلاثَة: حَبيبُ النَّجارِ مُؤمِنُ آل ياسينَ، وَ حِزبيل (حزقيل) مُؤمِنُ آلِ فِرْعَوْنَ ،وَ عَلِىُّ بْنُ اَبى طالِب الثّالِثُ وَ هُوَ اَفْضَلُهُمْ »: «رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: صدّيقان سه نفراند: حبيب نجّار، مؤمن آل ياسين، و حزقيل مؤمن آل فرعون، و على بن ابى طالب(عليه السلام) سومين نفر آنها كه از همه آنان افضل و برتر است». (1)
اين حديث در كتاب فضائل احمد حنبل، و معرفة الصّحابه ابونعيم، و مناقب ابن مغازلى نيز آمده است. (2)
مؤلف كتاب شواهد التنزيل چهار حديث ديگر به همين مضمون از طرق ديگر نقل كرده است. (3)
در كتاب ينابيع المودّة شيخ سليمان قندوزى، حديث فوق، از مسند احمد و ابونعيم و ابن مغازلى و موفق خوارزمى، از ابوليلى و ابو ايّوب انصارى نقل شده است. كه هر دو گفتند، پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «الصِّدِّيْقُونَ ثَلاثَة، حَبيبُ النَّجّارِ ... وَ حِزْقيلُ مُؤمِنُ آلِ فِرعَونَ ... وَ عَلِىُّ بنُ اَبى طالِب وَ هُوَ اَفُضَلُهُمْ ». (4)
در كنز العمال نيز همين معنى از ابن عبّاس نقل شده است. (5)
احقاق الحق نيز اين حديث را از كتب طرق مختلف نقل كرده است. (6)
اگر چه احاديث فوق به طور مستقيم سخنى درباره مسأله خلافت نمى گويد; ولى اثبات مقام صدّيق امّت بودن براى على(عليه السلام) چنان فضيلتى است كه هرگاه در كفّه ترازوى مقايسه او با ديگران گذارده شود برترى آشكارى را نشان مى دهد كه او را از همه شايسته تر براى مقام خلافت پيامبر معرفى مى كند.
عجب اينكه مطابق اين روايات كثيره، صدّيق اين امّت على(عليه السلام) است، اما گروهى اين لقب را به ديگران داده اند. درست است كه در ذيل اين آيه روايتى نقل كرده اند كه صديقون هشت نفراند، از جمله ابوبكر و على(عليه السلام) و... ولى اين روايت از پيامبر(صلى الله عليه وآله)نيست، و رواياتى كه از پيامبر(صلى الله عليه وآله) نقل شده، على(عليه السلام) را صديق اين امت معرفى مى كند.
اين نكته نيز لازم به يادآورى است كه عموميت مفهوم آيه، تضادى با روايات فوق ندارد; زيرا بارها گفته ايم كه اين گونه روايات ناظر به فرد اكمل است، يعنى مى گويد: كامل ترين مصداق صديق، در امّت اسلامى على(عليه السلام) است، كسى كه بسيار صادق و راستگو بود، و قبل از تمام مردان امت ايمان آورد و تصديق پيامبر(صلى الله عليه وآله) نمود و پيامبر(صلى الله عليه وآله) عنوان صديق در امّت اسلامى را به او داد.



پی نوشتها :

1. شواهد التنزيل، جلد 2، صفحه 223، حديث 938.
2. تعليقات و حواشى محمودى بر شواهد التنزيل، جلد 2، صفحه 224.
3. همان مدرك، حديث 939 ـ 942.
4. ينابيع المودّة، صفحه 124 باب 42.
5. كنز العمال، جلد 11، صفحه 601، حديث 32898.
6. احقاق الحق، جلد 3، صفحه 243.



 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

امام زمان،تو ای عشقو ای تمام وجودم(علی فانی)

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  جزئیات طرح‌های اجرایی مؤسسه «ثامن‌الائمه(ع)» اصفهان تشریح شد
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد