:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

چهارشنبه 27 تير 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : بسا سخني كه از حمله‌ي مسلحانه كارگرتر است .
 
 
 
تفسیر موضوعی قرآن کریم

برگرفته شده از کتاب پیام قرآن نوشته آیت الله العظمی مکارم شیرازی


تفاوت معجزات انبیاء با یکدیگر

مى دانیم که معجزات پیامبران الهى بسیار متنوّع و مختلف بوده است. آیا این مطلب یک امر تصادفى است یا نکته اى در این جا وجود دارد؟
بسیار بعید به نظر مى رسد که این موضوع را یک مسأله تصادفى بدانیم، بلکه ظاهراً اینگونه است که خداوند حکیم معجزات انبیاء را چنان قرار مى داده که هر کدام از معجزات در آن شرایط زمانى و مکانى ، قوى ترین اثر را داشته باشد.
مثلاً اگر مى بینیم قرآن به عنوان بزرگ ترین معجزه پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى درخشد به خاطر آن است که اوّلاً پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) براى همه مردم جهان تا پایان دنیا مبعوث شده و باید معجزه اى جاویدان داشته باشد که با گذشت زمان کهنه نشود، ثانیاً: او درس نخوانده بود;و آوردن چنان کتابى به وسیله چنین انسانى، در حدّ اعلاى اعجاز خواهد بودو ثالثاً: پایین بودن سطح افکار مردم آن محیط و بلند بودن محتواى قرآن، قرینه آشکار دیگرى براعجاز قرآن است.
از اینها گذشته ادبیات عرب (برخلاف افکار و معارفشان) در آن روز در اوج شکوفایى بود و شعراى بزرگ و سخنوران نامى ـ که نمونه هاى آن در اشعار جاهلى به چشم مى خوردـ وجودداشتند هنگامى که چنین افرادى در برابر فصاحت و بلاغت قرآن زانو بزنند، عظمت این معجزه آشکارتر مى شود.
همچنین معجزه حضرت سلیمان(علیه السلام) که مسأله تسخیر بادها و شیاطین و مانند آن و آگاهى از سخن پرندگان بود، تناسب با وسعت ملک و حکومت او داشت، زیرا قلمرو حکومت او را از جهان انسان ها فراتر مى برد.
وسعت سحر در عصر موسى بن عمران(علیه السلام)، و پیشرفت طبّ در عصر مسیح(علیه السلام)هر کدام ایجاب مى کرد که معجزات آنها چنان باشد که پیشرفته ترین علوم و دانش هاى زمان در مقابل آن عاجز بماند.
این سخن را مى توانیم از گفتار امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) در پاسخ به سؤال ابن سکّیت (عالم معروف ادبیّات عرب ) به خوبى استفاده کرد.
هنگامى که ابن سکّیت پرسید: «چرا خداوند موسى بن عمران(علیه السلام) را با معجزه ید بیضاء و عصا و عیسى(علیه السلام) را با معجزه طب و محمد(صلى الله علیه وآله) رامعجزه اى از قبیل کلام و خطبه ها؟» امام(علیه السلام) فرمود: «خداوند متعال هنگامى موسى(علیه السلام) را برانگیخت که سحر ساحران بر اهل آن زمان چیره شده بود و موسى(علیه السلام) از سوى خداوند متعال چیزى آورد که آنها توانایى مقابله با آن را نداشتند و سحر آنها را باطل کرد و حجّت را بر آنها تمام نمود. و خداوند متعال عیسى (علیه السلام)را در وقتى برانگیخت که بیمارى هاى فلج کننده آشکار شده بود و مردم نیاز شدید به طب داشتند ـ و طبعاً بازار طب و طبیبان داغ بود ـ مسیح (علیه السلام)از نزد خدا چیزى آورد که همانند آن نزد آنان یافت نمى شد.مردگان را براى آنها زنده کرد، کور مادر زاد و مبتلاى به برص (پیسى) را به اذن خداوند شفا داد و حجّت را بر آنها تمام نمود، و خداوند متعال محمد(صلى الله علیه وآله) را در وقتى مبعوث کرد که خطبه ها و سخنان نغز - و تصور مى کنم فرمود و شعر - بر اهل آن زمان غالب بود، لذا او کتاب و مواعظ و احکامى از سوى خداوند متعال آورد که سخنان آنها را باطل کرد و حجت را بر آنان تمام نمود هنگامى که ابن سکّیت این سخنان را شنید گفت: «به خدا سوگند مثل امروز را هرگز ندیده بودم.» (یا مثل تو را در امروز هرگز ندیده ام).(1)



پی نوشت:

1. بحارالانوار، جلد 11، صفحه 70، باب علّة المعجزة، حدیث 1.


 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

labbaik

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
  دغدغه جانباز جنگ تحمیلی از بی‌توجهی به قرآن
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد