:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

پنج شنبه 24 آبان 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : بهترين مردم كسي است كه به همنوعان خود سود رساند .
 
 

 
 

تفسیر موضوعی قرآن کریم

برگرفته شده از کتاب پیام قرآن نوشته آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 تقوى

عامل دیگر تقوى و پرهیزگارى است که در آیات فراوانى از قرآن مجید نیز روى آن تکیه شده است، از جمله در سوره مریم بعد از اشاره جَنَّاتُ عَدْن (باغ هاى جاودانه بهشت) و بخشى از نعمت هاى آن مى فرماید: «این همان بهشتى است که ما به ارث به بندگان پرهیزگار خود مى بخشیم» (تِلْکَ الْجَنَّةُ التَّی نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیّاً) (مریم - 63).(1)
مى دانیم در نظام ارزشى اسلام، تقوى موقعیت بسیار والایى دارد همان گونه که در آیه 13 سوره حجرات که به عنوان یک شعار اسلامى مشهور شده است مى خوانیم: اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ الله اَتْقاکُمْ: گرامى ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست.
با اینحال جاى تعجب نیست که در آیات فراوانى از قرآن مجید، تقوى در حقیقت به عنوان کلید بهشت شناخته شده، و مى دانیم تقوى به معناى خویشتن دارى، و پرهیز از گناهان، و هرگونه تخلّف در برابر فرمان خدا و حق و عدالت است، یا به تعبیر دیگر آن حالت خدا ترسى باطنى و کنترل درونى است که انسان را از هرگونه آلودگى باز مى دارد، یعنى چنان مفهوم جامعى دارد که انجام همه وظائف الهى اخلاقى انسان را فرا مى گیرد.
تعبیر به «تلک» در آغاز آیه که اشاره به دور است در واقع اشاره اى است به عظمت مقام بهشت، گویى آنچنان والا است که از دسترسى فکر و اندیشه ما فراتر است.
تعبیر به «ارث» ممکن است اشاره به یکى از نکات زیر باشد:
1- «ارث» به معناى هرگونه تملیک پایدار است، زیرا تنها ملکى که قابل فسخ و بازگشت نیست ملکى است که از طریق ارث به انسان مى رسد، بهشت براى پرهیزکاران نیز چنین است.
2- وراثت بیش از آنکه جنبه قانونى و تشریعى داشته باشد جنبه تکوینى و طبیعى دارد که طبق آن صفات پدران و مادران به فرزندان منتقل مى گردد، بنابراین منظور از تعبیر به ارث در آیه فوق، وجود یک رابطه معنوى تکوینى در میان «تقوى» و «بهشت» است.
3- اموالى که به ارث مى رسد، اموالى است که معمولا انسان براى آن زحمتى نکشیده، گویى نعمت هاى بهشتى آنچنان عظیم است که اعمال پرهیزکاران در مقابل آن کاملا ناچیز محسوب مى شود، مثل اینکه بهشت را بدون زحمت و مجاناً به آنها داده اند، چرا که زحمات آنها در برابر این نعمت بسیار کم اهمیت است.
و به تعبیر دیگر درست است که اعمال انسان و تقواى او پایه استحقاق بهشت است، ولى عظمت نعمت هاى بهشتى چنان است که گویى رایگان به پرهیزگاران داده مى شود.
اینجاست که مى گوییم پاداش هاى الهى در عین اسحقاقى بودن جنبه تفضّلى دارد.
4- در روایت پر معنایى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) در تفسیر این مطلب مى خوانیم: ما مِنْ اَحَد اِلا وَلَهُ مَنْزلٌ فی الْجَنَّةِ، وَ مَنْزِلٌ فی النّارِ!: فَاَمَّا الْکافِرُ فَیَرِثُ الْمُؤْمِنَ مَنْزِلَهُ مِنَ النّارِ، وَ الْمُؤْمِنُ یَرِثُ الْکافِرَ مَنْزِلَهُ مِنَ الْجَنّةِ: هر انسانى منزلگاهى در بهشت و منزلگاهى در جهنم دارد، کافران منزل دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند، و مؤمنان جایگاه بهشتى کافران را!.(2)
این تعبیر به خوبى نشان مى دهد که همه انسان ها آزاد آفریده شده اند، هم استعداد بهشتى شدن را دارند و هم دوزخى شدن را، و این بسته به انتخاب خود آنهاست.(3)



پی نوشتها:

(1). آیات زیر نیز اشاره به رابطه «تقوى» و «ورود در بهشت» دارد: آل عمران - 15 - 133 - 198 و رعد - 35 و حجر - 45 - و نحل 31 و فرقان - 15 و شعراء - 90 - و زمر - 20 و 73 و دخان - 51 و محمّد - 15 - و ق - 31 و ذاریات - 15 و آیات دیگر.
(2). نور الثقلین، جلد 2، صفحه 31، حدیث 121 - مجمع البیان ذیل آیه 43 اعراف - در تفسیر على بن ابراهیم نیز همین معنا با تعبیر دیگرى از امام صادق(علیه السلام) ذیل آیه 11 سوره مؤمنون نقل شده است.
(3). تعبیر به «ارث» در مورد بهشت منحصر به آیه فوق نیست در آیات 10 و 11 مؤمنون و 43 اعراف و 72 زخرف و 85 شعراء نیز آمده است و این یک تعبیر پر معناست.

 


 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

امام زمان،تو ای عشقو ای تمام وجودم(علی فانی)

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  جزئیات طرح‌های اجرایی مؤسسه «ثامن‌الائمه(ع)» اصفهان تشریح شد
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد