:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

يكشنبه 31 شهريور 1398

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : بسا سخني كه از حمله‌ي مسلحانه كارگرتر است .
 
 
 
تفسیر موضوعی قرآن کریم

برگرفته شده از کتاب پیام قرآن نوشته آیت الله العظمی مکارم شیرازی

نوح(علیه السلام)

در داستان نوح(علیه السلام) مى خوانیم: در آن هنگام که طوفان شروع شد، بر اثر باران هاى سیلابى از آسمان، و جوشش آب ها از زمین در مدّت کوتاهى آب همه جا را فرا گرفت و نوح (علیه السلام) و یارانش سوار بر کشتى شدند، و فرزندش بر اثر نافرمانى در برابر پدر و تخلف از ایمانى که شرط ورود به آن کشتى نجات بود گرفتار غرقاب شد. «نوح رو به درگاه خدا کرده و عرض نمود: خداوندا! فرزندم جزء خاندان من است و تو قول داده اى آنها را نجات بخشى» در این هنگام خطابى عتاب آمیز متوجّه نوح شد: «این فرزند مشرک از اهل تو محسوب نیست! چرا تقاضایى مى کنى که بر آن آگاهى ندارى؟»! در این موقع نوح در مقام اعتذار برآمد و به درگاه الهى عرضه داشت: «عرض کرد: پروردگارا! من به تو پناه مى برم که از تو چیزى بخواهم که از آن آگاهى ندارم و اگر مرا نیامرزى و بر من رحم نکنى، از زیانکاران خواهم بود»: (قَالَ رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَسْئَلَکَ مَا لَیْسَ لِی بِهِ عِلْمٌ وَإِلاَّ تَغْفِرْ لِی وَتَرْحَمْنِی أَکُنْ مِنَ الْخَاسِرِینَ).(1)
در این آیه نوح (علیه السلام) از این که تقاضایى کرده و از آن آگاه نبوده، عذر خواهى مى کند و نیز از خداوند تقاضاى غفران و بخشش و رحمت مى نماید، و نیز مى گوید: اگر مرا مورد مغفرت و رحمتت قرار ندهى زیانکار خواهم بود.

سؤال این است که این موضوعات سه گانه چگونه با مقام عصمت انبیاء سازگار است؟

پاسخ

براى یافتن پاسخ این سؤال باید دقّت کرد که در این جا چه خطایى از نوح(علیه السلام)سرزده؟ آیا گناه بوده، یا کارى در حدّ یک ترک اولى؟ البتّه خداوند به نوح(علیه السلام) هشدار داده بود که درباره ظالمان (مشرکان) شفاعتى مکن، زیرا همه غرق مى شوند: (وَلاَ تُخَاطِبْنِی فِی الَّذِینَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُّغْرَقُونَ).(2)
ولى از کجا نوح (علیه السلام) مى دانست که پسرش در زمره کافران است؟ زیرا ممکن است همان گونه که جمعى از مفسران گفته اند فرزند نوح(علیه السلام) وضع خود را از پدر ظاهراً مکتوم مى نمود و بسیارند پسرانى که در برابر پدر قیافه ظاهر الصلاحى به خود مى گیرند ولى در غیاب او طورى دیگرند و نمونه آن را بسیار دیده یا شنیده ایم.
بعلاوه طبق آیه 40 سوره هود (قُلْنَا احْمِلْ فِیهَا مِنْ کُلٍّ زَوْجَینِ اثْنَینِ وَ اَهْلَکَ اِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَیْهِ الْقَولُ): «(به نوح) گفتیم: از هر یک از انواع حیوانات، یک جفت (نر و ماده) در آن (کشتى) حمل کن. همچنین خاندانت را (بر آن سوار کن) مگر آنها که قبلاً وعده هلاک آنان داده شده (همسرو یکى از فرزندانت)».(3)
مطابق این آیه تصوّر نوح(علیه السلام) این بود که فرزندش نیز طبق وعده الهى اهل نجات خواهد بود، و لذا در آیات مورد بحث به عنوان جلب ترحّم پروردگار عرض کرد: «خداوندا! فرزندم از اهل من است و وعده تو درباره اهل بیتم شامل حال او نیز مى شود».
در این ماجرا هیچ کارى که مصداق گناه و معصیت باشد دیده نمى شود، جز یک ترک اولى و آن این که نوح(علیه السلام) مى بایست بیشتر درباره فرزند خود تحقیق مى کرد تا از خدا تقاضاى نجات او را نکند، آن هم تقاضایى توأم با اصرار.
تعبیر نوح(علیه السلام) درباره فرزندش که گفت: «(در این هنگام،) نوح فرزندش را که در گوشه اى بود صدا زد: پسرم! همراه ما سوار شو و با کافران مباش!»: (یَا بُنَىَّ ارْکَبْ مَّعَنَا وَ لاَّ تَکُنْ مَّعَ الْکَافِریِنَ)(4)هود(علیه السلام)فرزندش را جزء کافران نمى دانست بلکه همنشین آنها مى دید.
بعضى نیز گفته اند که: نوح(علیه السلام) مى دانست فرزندش کافر است امّا شدّت علاقه او نسبت به فرزند خود ـ به اضافه هیجان فوق العاده اى که به هنگام طوفان بى نظیر به او دست داد ـ سبب شد موقّتاً وضع او را به فراموشى بسپارد و دست به درگاه خدا برآورد وبراى او تقاضاى نجات کند، ولى از سوى خداوند به او هشدار داده شد و او توجّه پیدا کرد و از ترک اولایى که مرتکب شده بود عذر خواهى نمود.



پی نوشتها:

1. سوره هود، آیه 47.
2. سوره هود، آیه 37.
3. این تعبیر ممکن است اشاره به آیه 37 همین سوره (هود) باشد. (چند آیه قبل از آیه مورد بحث که مى فرماید: (وَلاَ تُخَاطِبْنِى فِى الَّذِینَ ظَلَمُوا اِنَّهُمْ مُّغْرَقُونَ): «و درباره آنها که ستم کردند با من سخن مگو (و شفاعت مکن،) که (همه) آنها غرق شدنى هستند!» یکى از مصادیق روشن آن همسر نوح(علیه السلام) بود که به کافران پیوست و او هرگز تقاضاى نجات براى همسرش نکرد).
4. سوره هود، آیه 42.

 

 



 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

کریمی شب هفتم محرم1394

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  همایش حافظان مدرسه القرآن موسسه فرهنگی ثامن الائمه(ع)
  توجه به فعالیت‌های قرآنی سبب ارتقای فرهنگی جامعه می‌‍شود
  آقای مسعود ابوطالبی؛ ادغام نباید از استان ها شروع میشد/ اتحادیه مدغم در استان به نفع موسسات نبوده است
  ثبت نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از 10 دی ماه آغاز شد.
  حرکت «کاروان قرآنی انقلاب» از شمال تا جنوب ایران
  بغض معلم قرآن/ اشاراتی از قرآن برای خبرنگاران
  جزئیات طرح‌های اجرایی مؤسسه «ثامن‌الائمه(ع)» اصفهان تشریح شد
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد