:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

چهارشنبه 30 آبان 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : آن كس كه در عيب خود بنگرد از عيب جويي ديگران باز خواهد ماند .
 
 
 

 

 
تفسير موضوعي قرآن كريم

برگرفته شده از کتاب پیام قرآن نوشته آیت الله العظمی مکارم شیرازی

رابطه اعجاز و نبوّت

در این که معجزه چگونه دلالت بر نبوّت صاحب آن دارد، یعنى چگونه ثابت مى کند معارف و قوانین و احکامى را که او آورده وحى الهى است؟ در میان دانشمندان گفتگو است.
بعضى مى گویند: دلالت معجزه بر این معنا عقلى است در حالى که بسیارى ترجیح داده اند که این دلالت، دلالت وضعى باشد.
توضیح این که: گاه تصوّر مى شود که انجام یک کار خارق العاده اصولاً نمى تواند دلیلى بر صدق مدّعى نبوّت باشد، چه مانعى دارد کسى معجزه اى انجام دهد و پیامبر هم نباشد، اگر کسى فرضاً خطاط ماهرى است آیا دلیل بر این است که دانشمند نکته سنجى نیز هست ؟
ولى آنها که این سخن را مى گویند به این نکته توجّه ندارند که معجزه یک امر خارق العاده اى که از انسان هاى دانشمند و ماهر سر مى زند نیست، بلکه خارق العاده اى است که فوق قدرت انسان، یعنى منحصراً متّکى به نیروى الهى است.
آیا ممکن است خداوند خارق عادتى که از عهده انسان ها خارج است در اختیار مدّعى دروغ گویى بگذارد و بندگان خود را گمراه سازد؟ آیا این امر با حکمت خداوند سازگار است؟ این درست به این مى ماند که شخصى بگوید: من وکیل فلان کس به سوى شما هستم و شاهدش این است که او مهر مخصوص خود را در اختیار من گذارده و آن شخص با علم به این ادّعا مهر مخصوصش را در اختیار او بگذارد.
مسلّماً این دلیل بر قبول و رضایت او است وگرنه محال است چنین کارى را انجام دهد این همان چیزى است که قرآن مجید در مورد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در آیه 44 تا 46 سوره حاقه بیان فرمودهوچنین مى گوید: (وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الاَْقَاویلِ ـ لاََخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ ـ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ): «واگر او سخنى دروغ بر ما مى بست، ما او را با قدرت مى گرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع مى کردیم».(1)اشاره به این مطلب است که : پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) با داشتن آن معجزات اگر از حق منحرف مى گشت و سخن خلافى نسبت به خدا مى داد، حکمت الهى ایجاب مى کرد که لحظه اى به او مهلت ندهد و سریعاً او را هلاک کند.
البتّه مدّعیان دروغین نبوّت در جهان بسیار بوده و هستند، لذا لزومى ندارد که خداوند به مجرد این که کسى ادّعاى دروغ کند او را نابود سازد، این سخن تنها در مورد کسانى است که معجزه در اختیار آنها است، که اگر دروغ بر خدا ببندند خداوند به آنها مهلت نمى دهد چون اغراى به جهل است.
پاسخ دیگرى که به این سؤال داده شده این است که: انبیاء مدّعى بودند که از طریق وحى به آنها فرمان رسالت داده شده، خواه وحى به طور مستقیم به آنها نازل شده باشد یا از طریق نزول فرشتگان. هرچه بوده امر خارق العاده اى بوده است که شباهتى به ادراکات معمولى انسان ندارد و حتماً نوعى تصرّف از عالم ماوراى طبیعت در نفوس انبیاء است.
به همین دلیل مخالفان به آنها ایراد مى کردند که شما هم انسانى مثل ما هستید پس چگونه ممکن است وحى که یک امر خارق العاده است بر شما نازل شده باشد؟ لذا آنها دست به معجزات مى زدند تا ثابت کنند با دیگران تفاوت دارند.(2)
اگرچه هر دو پاسخ مناسب به نظر مى رسد، ولى پاسخ اول روشن تر است و در عین حال منافاتى بین این دو نیست.



پی نوشتها:

1. سوره حاقّه، آیات 44 تا 46.
2. تفسیرالمیزان، جلد 1، صفحه 86، ذیل آیه 23 سوره بقره (با اقتباس).


 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

امام زمان،تو ای عشقو ای تمام وجودم(علی فانی)

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  جزئیات طرح‌های اجرایی مؤسسه «ثامن‌الائمه(ع)» اصفهان تشریح شد
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد