:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

چهارشنبه 2 خرداد 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : بخل ورزيدن كانون تمام عيب ها و مهاري است كه انسان را به سوي هر بدي مي كشاند .
 
 
 
 
تفسير موضوعي قرآن كريم

برگرفته شده از کتاب پیام قرآن نوشته آیت الله العظمی مکارم شیرازی


شَهید

وصف «شهید» نیز از اوصافى است که داراى معانى مختلف مى باشد، طبق بعضى از این معانى از اوصاف ذات است زیرا یکى از معانى آن آگاهى توأم با حضور و شهود است و در این صورت به صفت علم باز مى گردد.
اگر به معناى شهادت دادن بر اعمال بندگان بوده باشد از صفات فعل محسوب مى شود و ذکر آن در اینجا نیز از همین نظر است، به دو آیه زیر گوش جان فرا مى دهیم:
.
1. (وَ اللهُ شَهیدٌ عَلى ماتَعْمَلُونَ): «خدا بر اعمالى که انجام مى دهید گواه است.»(1)

2. (قُلِ اللهُ شَهیدٌ بَیْنی وَ بَیْنَکُمْ): «بگو: خداوند گواه میان من و شما است.»(2)

توضیح و پیام

«شهید» از ماده «شهود» و «شهادت» به گفته مقائیس اللغة در اصل به معناى حضور و آگاهى و اعلام است و به هنگام شهادت دادن هم علم لازم است هم حضور و هم اعلام.
ولى راغب در مفردات مى گوید: این واژه به معناى حضور توأم با مشاهده است، خواه با چشم ظاهر باشد یا با چشم دل.
مشاهد حج به مکان هاى مقدّسى گفته مى شود که فرشتگان و مؤمنان در آنجا حضور مى یابند.
این که به کشتگان راه خدا «شهید» مى گویند، یا به خاطر آن است که فرشتگان رحمت در کنار آنها حاضر مى شوند یا به خاطر مشاهده نعمت هاى بزرگى است که براى آنها مهیّا گشته، یا حضور آنها در پیشگاه خدا، یا قیام آنها در طریق شهادت به حق و یا به خاطر افتادنشان بر زمین است، چرا که یکى از نام هاى زمین «شاهده» مى باشد.
روز جمعه را نیز «شاهد» مى نامند چرا که شاهد اجتماع مسلمین است و روز عرفه را «مشهود» مى گویند به خاطر آن که زائران بیت الله الحرام در آن حضور دارند.
به هر حال اطلاق وصف بر ذات پاک خداوند یا به خاطر حضور او در همه جا است، یا به جهت گواهى او بر تمامى اعمال بندگان.(3)
پیامى که این توصیف الهى به همگان مى دهد، حضور او در همه جا و گواهى او بر اعمال بندگان است، نه تنها فرشتگان و کاتبان نامه اعمال و نه فقط اعضاء بدن انسان و زمان و مکانى که در آن و بر آن زندگى مى کند گواهان اعمال او هستند، که از همه بالاتر ذات پاک خداوند شاهد و شهید است، مسلّماً توجّه به این حقیقت اثر عمیقى در اصلاح اعمال و رفتار او دارد.
آرى ایمان به خدا و معرفت صفات او یکى از مهمترین وسائل تربیت ما است.

 


پی نوشتها :

1. سوره آل عمران، آیه 98.
2. سوره انعام، آیه 19.
3. ابن منظور در لسان العرب، و زبیدى در شرح قاموس مى گویند: «شهید» در میان اسماء الله به معناى کسى است که در شهادتش امین است و بعضى گفته اند شهید کسى است که چیزى از علم او پنهان نیست و شهید به معناى حاضر است (البتّه نه حضور مکانى بلکه حضور به معناى احاطه وجودى).

 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

اَللّهُمَّ رَبَّ شَهر رَمَضانَ

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
  دغدغه جانباز جنگ تحمیلی از بی‌توجهی به قرآن
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد