:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

جمعه 30 شهريور 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : قناعت مالي است كه پايان نمي پذيرد .
 
 



زندگي‌نامه پيامبران الهي/ حضرت سليمان (عليه‌السلام)/ قسمت اول

نام سليمان در تاريخ به عنوان پيغمبرى رئوف و سلطانى دادگستر و حكمرانى فرزانه ثبت شده است.
اكثر مورخان نوشته‌اند: هنگامى كه داود آن حضرت را به جانشينى خود برگزيد، از عمر سليمان بيش از سيزده سال نگذشته بود. اين مطلب در حديثى از امام موسى بن جعفر (عليه‌السلام) نيز روايت شده است.1 در پاره‌اى از احاديث نقل است كه چون داود خواست سليمان را كه كودكى بود وصى خويش كند، علما و بزرگان بنى‌اسرائيل به مخالفت برخاستند و گفتند داود مى‌خواهد جوان نورسى را بر ما امير گرداند، با اينكه ميان ما بزرگ‌تر از او نيز وجود دارد. خداى تعالى به او وحى فرمود: مجلسى ترتيب دهد و عصاهاى آنان كه مدعى جانشينى داود هستند و هم‌چنين چوب دستى سليمان را بگيرد و در اتاقى بنهد و روز ديگر آن عصاها را بيرون آورند و هر كدام از آنها كه سبز شده بود، جانشين داود مى‌باشد. چون اين كار را كردند و روز ديگر بدان اتاق رفتند، ديدند كه چوب دستى سليمان سبز شده است.

در بعضى احاديث سبب اينكه حضرت داود، سليمان را به جانشينى خود برگزيد، قضاوتى بود كه سليمان در همان كودكى، درباره‌ي صاحب زمين و گوسفندان كرد و خداى تعالى در سوره‌ي انبياء به آن اشاره كرده است. گزيده‌ي داستان اين است كه دو نفر به نزد داود آمدند و يكى از آن دو گفت: من زمينى كشاورزى داشتم كه آنرا كشت كرده بودم و چون سبز شد، گوسفندان اين مرد شبانه آمده‌اند و زراعت مرا خورده‌اند و در روايات زيادى است كه گفت: زراعت مزبور درختان مو بوده و خوشه‌هاى انگور در آنها ظاهر گرديده بود.
داود براى قضاوت در آن ماجرا سليمان را طلبيد و با او به گفت‌و‌گو و مشورت پرداخت يا به نقل بعضى از روايات، قضاوت در آن باره را به سليمان سپرد و فرمود: نزد سليمان برويد2 تا وى درباره‌ي شما حكم كند. سبب مشورت يا ارجاع به سليمان همين بود كه مى‌خواست شايستگى او را براى جانشينى خود به بنى‌اسرائيل گوشزد ساخته و به آنها بنماياند.

سليمان حكم كرد گوسفندان را به صاحب زمين بدهند و زمين را به صاحب گوسفندان بسپارند تا وقتى كه زراعت به حالت اوّليه بازگردد و در اين مدت، صاحب زمين از شير و پشم گوسفندان استفاده كند و صاحب گوسفندان نيز به زراعت زمين همت گمارد، بدين تدتيب زيانى متوجه هيچيك از دو طرف نخواهد گرديد. در حديث كلينى كه از امام صادق (عليه‌السلام) روايت كرده، حضرت داود به او فرمود كه چرا خود گوسفندان را به صاحب زمين ندادى چنانكه علماى بنى‌اسرائيل چنين حكم مى‌كنند؟
سليمان گفت: زيرا گوسفندان ريشه‌ي زراعت و درختان را كه نخورده‌اند و سال ديگر زراعت به حال سابق باز مى‌گردد.
به دنبال اين حكم، وحى الهى نيز به داود نازل گرديد و خداى تعالى به او فرمود: حكم همان است كه سليمان كرده. بدين ترتيب استعداد و شايستگى سليمان براى جانشينى داود نزد بنى‌اسرائيل و فرزندان ديگر داود آشكار گرديد.3

آغاز كار سليمان
 

مورخان نوشته‌اند: سليمان داراى برادران ديگرى بود كه از طرف مادر از او جدا بودند و چون عمرشان بيش از سليمان بود خود را به جانشينى پدر و پادشاهى سزاوارتر مى‌دانستند.
هنگامى كه داود به فرمان پروردگار متعال سليمان را به جانشينى خود برگزيد، يكى از برادران سليمان به نام آبشالوم برآشفت و در صدد مخالفت و جنگ با پدر برآمد و گروهى را با خود همراه كرده و به جنگ داود آمد. داود از ترس او به شرق اردن گريخت و آبشالوم براى چندى بر تخت سلطنت داود تكيه زد تا اينكه حضرت داود لشكرى به سركردگى شخصى به نان يوآب به جنگ آبشالوم فرستاد و آبشالوم در آن جنگ كشته شد و داود به سلطنت بازگشت.
پس از فوت داود، برادر ديگر سليمان به نام اءدوينا مخالفت آغاز كرده و به همراه هواداران آبشالوم به جنگ سليمان رفت و پس از جنگى كه شد، اءدوينا نيز كشته شد و پايه‌هاى سلطنت سليمان ميان بنى‌اسرائيل مستقر گرديد.

نعمت‌هايى كه خداوند به سليمان داد  

خداى تعالى به سليمان نيز مانند پدرش داود نعمت‌هاى بسيارى بخشيد و موهبت‌هاى فراوانى به او عنايت فرمود، مانند: نبوت، سلطنت، علم منطق‌الطير، علم قضاوت، حكمت و فرزانگى، رام كردن باد و جنّيان و ديوان و شياطين براى او و نعمت‌هاى ديگرى كه شرحش خواهد آمد. متاءسفانه احوالات اين پيغمبر بزرگوار و تاريخ آن حضرت در بسيارى از جاها به دست افسانه‌پردازان و خرافه‌نويسان افتاده و اسرائيليات در تاريخ سليمان بسيار راه يافته است تا آنجا كه نسبت‌هاى ناروايى به آن حضرت داده‌اند كه حتى نقل آنها نيز در اينجا مناسب نيست.4
بارى چنانكه گفتيم خداى تعالى نبوت و سلطنت را با هم به سليمان عنايت كرد و او را بر كشور حاصلخيز و پهناورى كه از خليج عقبه تا رود فرات وسعت داشت فرمانروا گردانيد و به وسيله‌ي جنيان و شياطين و نيروى باد كه در اختيار آن حضرت بود، توانست بناهاى مرتفع و شگفت‌انگيزى مانند بيت‌المقدس و هيكل معروف و تدمر و ساير آثار كه هنوز هم نمونه‌هاى بسيارى از آنها در سرزمين فلسطين و شامات موجود است، بنا نمايد.





پي‌نوشت‌ها:

1-محاسن برقى: ص 193.
2-تفسير قمى: ص 431.
3-اصول كافى: ج 1، ص 278 و 279.
4-تفسير الميزان: ج 15، ص 403 و خزائلى، اعلام‌القرآن: ص 390.



 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

کریمی شب هفتم محرم1394

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  جزئیات طرح‌های اجرایی مؤسسه «ثامن‌الائمه(ع)» اصفهان تشریح شد
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد