:جستجو
مراکز قرآنی
منتخبين مراكز قرآني
تفسیر نور
تواشیح
پرتال ثامن الائمه
زمان
 

پنج شنبه 28 تير 1397

 
 
خلاصه آمار سايت
 
 
 
 
.امام علي (عليه السلام) مي فرمايند : در تربيت خويش تو را بس كه از آنچه بر ديگران نمي پسندي دوري كني .
 
 




زندگي‌نامه معصومين‌ (عليهم‌السلام)/ حضرت فاطمه (عليهاالسلام)/ قسمت چهارم


مصحف حضرت زهرا (عليهاالسلام)

پيشوايان معصوم ما داراى علومى بودند، كه از دسترس ساير افراد خارج است و از جمله منابعى كه در دست آنان بود، از آنها در اين زمينه استفاده مى‌‏كردند عبارت بود از:
  -1
جامعه  2- جفر  3- مصحف فاطمه.

صحيفه حضرت فاطمه (عليهاالسلام) به نقل از جابر

جابر بن عبدالله انصارى از جمله‌‏ى نزديك‌ترين افراد از صحابه پيامبر به اهل‏‌بيت، مخصوصاً به حضرت فاطمه (عليها‏السلام) مى‌‏باشد. او سلام پيامبر خدا را به حضرت امام باقر (عليه‏‌السلام) رسانيد و در كنار آن امام بزرگ قرار گرفت.
حضرت امام صادق (عليه‌‏السلام) مى‌‏فرمايند: روزى پدرم به جابر گفتند: من سؤال خصوصى دارم و مى‌‏خواهم از تو بپرسم، چه زمانى برايتان مقدور است؟!
جابر گفت: هر وقت بخواهيد حاضرم كسب فيض نمايم.
امام باقر (عليه‌‏السلام) با وى محرمانه ديدار كردند و سپس پرسيدند: جابر! بگو ببينم لوحى را كه در دست مادرم (فاطمه) ديده‌‏اى چگونه بود؟ و از او در مورد آن لوح چه شنيدى؟
جابر گفت: سوگند به خدا روزى پس از ولادت امام حسين (عليه‌السلام) براى عرض تهنيت به حضور آن بانو رسيدم، ناگاه لوح سبز رنگى را در دست ايشان ديدم كه مثل زمرد مى‌‏درخشيد و در آن نوشته‏‌هايى سفيد رنگ مانند نور خورشيد جلب توجه مى‌‏كرد، به ايشان گفتم: پدر و مادرم فدايت باد اى دختر پيامبر! اين لوح چيست و در آن چه نوشته است؟ فرمودند: اين لوحى است كه از جانب خدا و توسط پيامبر (صلى الله عليه و آله) براى من هديه شده و در آن نام رسول خدا (صلى الله عليه و آله) و شوهرم اميرالمؤمنين (عليه‌‏السلام) و فرزندانم درج گرديده است. جابر مى‏‌گويد: من از روى آن نوشته‏‌ها استنساخ كردم، از جمله نام پيامبر خدا و نام يكايك ائمه اطهار از حضرت على تا قائم آل‏ محمد (صلوات الله عليهم اجمعين) همراه با نام پدر و مادر آنها آمده بود.
حضرت امام باقر (عليه‌‏السلام) آنگاه فرمودند: يا جابر! مى‏‌توانى آن را براى من عرضه كنى؟ جابر لوح را آماده كرد و در مقابل خود گذاشت و حضرت امام باقر (عليه‌‏السلام) بدون توجه به آن لوح، آنچه را در آنجا آمده بود از حفظ قرائت كردند.
جابر مى‏‌گويد: من دقيقاً به لوح خود نگاه مى‏‌كردم، آنچه حضرت مى‏‌خواندند حتى يك حرف با لوحى كه در نزد من بود اختلاف نداشت.1

محتواى مصحف فاطمه (عليهالسلام)

مصحف فاطمه (عليهاالسلام) شامل اخبار و اطلاعاتى در آينده‌ى جهان تا روز قيامت، سرنوشت فرزندان و ذرارى آن حضرت، ستمگرى و انواع جنايات خلفاى جور و پادشاهان بيداد و از اين قبيل علوم و اخبار مى‌‏باشد، اين كتاب از نظر حجم سه برابر قرآن است، ولى چيزى درباره‏‌ى قرآن و يا احكام و حلال و حرام ندارد، بلكه آينده‏‌ى تاريخ را تا روز رستاخيز ترسيم كرده است، كه اينك چند حديث در اين زمينه نقل مى‏‌كنيم:
ابوبصير از امام صادق (عليه‌‏السلام) در مورد مصحف فاطمه (عليهاالسلام) سوال نمود، آن حضرت در جواب او فرمودند:
مُصْحَفٌ فِيهِ مِثْلُ قُرْآنِكُمْ هَذَا ثَلَاثَ مَراتٍ وَ اللهِ مَا فِيهِ مِنْ قُرْآنِكُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ.2
مصحف فاطمه (عليهاالسلام) سه برابر اين قرآن موجود است، ولكن در يك حرف نيز مشابهت ندارند.

شبيه اين حديث را از امام كاظم (عليه‌‏السلام) داريم كه مى‏‌فرمايند: مصحف فاطمه در نزد من است، ولى چيزى از احكام قرآن در آن نيست.3
و از حماد بن عثمان آمده است كه روزى امام صادق (عليه‌‏السلام) فرمودند: در سنه‌‏ى يكصد و بيست و هشت زنادقه، خروج مى‌‏كنند و اين جريان را از مصحف فاطمه (عليهاالسلام) نقل مى‏‌كنم. حماد پرسيد: مصحف فاطمه (عليهاالسلام) چيست؟ حضرت فرمودند:
... لَيْسَ فِيهِ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَكِنْ فِيهِ عِلْمُ مَا يَكُونُ؛4
در مصحف فاطمه (عليهاالسلام) چيزى از حلال و حرام نيست، ولى حوادث و اتفاقات روزگار در آن آمده است.

و در حديث ديگرى همين امام بزرگوار از علوم غيبى و آنچه خداوند در اختيارشان گذاشته خبر مى‏‌كنند و از كتاب‌هاى آسمانى كه مخصوص ائمه است ذكرى به ميان مى‌‏آورند، آنگاه در مورد مصحف فاطمه چنين مى‌‏گويند:
وَ اَمَّا مُصْحَفُ فاطِمَةَ (عَلَیْهاَالسَلام) فَفیهِ ما یَکُونَ مِنْ حادِثٍ وَ اَسْماءِ مَنْ یَمْلِکُ اِلی اَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ.5
مصحف فاطمه (عليهاالسلام) كتابى است كه تمام حوادث و اخبار غيبى و جرياناتى را كه پادشاهان تا روز قيامت انجام مى‌‏دهند در آن آمده است.
و بالاخره ابوعبيده مى‏‌گويد: برخى از اصحاب شيعه از امام صادق (عليه‏السلام) در مورد كتاب‌هاى: جامعه، جفر و مصحف فاطمه پرسيدند، حضرت فرمودند: مصحف فاطمه (عليهاالسلام) اين است كه ملكى پيوسته در حضور فاطمه (عليهاالسلام) بود و او را در عزاى پدر تسلى مى‌‏داد. و از آينده‏‌ى جهان و سرنوشت فرزندانش خبر مى‌‏كرد، اين كتاب را مصحف فاطمه گويند.6

از مجموع اين احاديث نتيجه مى‌‏گيريم كه مصحف فاطمه (عليهاالسلام) كتابى است كه از جانب خدا به وسيله‏‌ى ملك و پيك وحى به فاطمه (عليهاالسلام) القاء شده و اميرالمؤمنين (عليه‏‌السلام) آن را نوشته و محتوايش در مورد اخبار غيبى و سرنوشت فرزندان فاطمه و اتفاقاتى است كه پادشاهان و امرا در دنيا انجام مى‏‌دهند و در اين كتاب مسائل احكامى و حرام و حلال نيامده و اين كتاب چنان پرحجم است كه سه برابر قرآن مجيد مى‌‏باشد.

در چه زمانى مصحف فاطمه (عليهالسلام) نازل شد؟

از سخنان اهل‏‌بيت عصمت و طهارت استفاده مى‌‏شود كه مصحف فاطمه (عليه‏االسلام) بعد از رحلت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) كه حضرت فاطمه‌ (عليهاالسلام) به شدت محزون بودند، (در طول هفتاد و پنج روز مدت زندگى آن حضرت بعد از پدرش)، نازل شده است.

حضرت امام صادق (عليه‏‌السلام) در اين باره مى‌‏فرمايند:
إِنَّ فَاطِمَةَ (عَلَیْهاَالسَلام) مَکثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ (صَلي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه) خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یوْماً وَ کانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَی أَبِیهَا وَ کانَ یأْتِیهَا جَبْرَئِیلُ (عَلَيْه‌ِالسَلام) فَیحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَی أَبِیهَا وَ یطَیبُ نَفْسَهَا وَ یخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَکانِهِ وَ یخْبِرُهَا بِمَا یکونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیتِهَا وَ کانَ عَلِی (عَلَيْه‌ِالسَلام)  یکتُبُ ذَلِک فَهَذا مُصْحَفُ فاطِمَة.7
به يقين فاطمه (عليهاالسلام) بعد از پدرش تنها هفتاد و پنج روز در اين جهان زندگى كردند و در طول آن مدت غم‌ها و غصه‌‏هاى زيادى را تحمل نمودند.
جبرئيل در آن ايام به طور مرتب به حضور فاطمه (عليهاالسلام) نازل مى‌‏شد و ايشان را در عزاى پدر تسليت مى‌‏گفت و از مقام و جايگاهش در آن سوى جهان با خبر مى‌‏ساخت و هم‌چنين از اوضاع آينده‏‌ى دنيا و سرنوشت بچه‏‌هايشان آگاه مى‌‏نمود و على (عليه‏‌السلام) آنها را مى‏‌نوشتند و همه‏‌ى اينها مصحف فاطمه (عليهاالسلام) را تشكيل مى‌‏دادند.

و در يك حديث ديگرى امام صادق (عليه‏‌السلام) مى‌‏فرمايند:
مُصحَفُ فاطِمَةَ (عَلَیْهاَالسَلام) ما فيهِ شَيءٌ مِن كِتابِ اللهِ، وَ إنَّما هُوَ شَيءٌ اُلقِيَ عَلَيها بَعدَ مَوتِ أبيها (صَلى اللهُ عَلَيهِما).8
در مصحف فاطمه چيزى از آيات قرآن نيست، بلكه آن مصحفى است كه بعد از فوت پدرش به او داده شده است.

و بالاخره در حديث سومى از امام جعفر صادق (عليه‏‌السلام) مى‌‏خوانيم:
إِنّ اللهَ تَعَالَى لَمّا قَبَضَ نَبِیّهُ (صَلي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه) دَخَلَ عَلَى فَاطِمَةَ (عَلَیْهاَالسَلام) مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا یَعْلَمُهُ إِلّا اللهُ عَزّوَجَلّ فَأَرْسَلَ اللهُ إِلَیْهَا مَلَكاً یُسَلّی غَمّهَا وَ یُحَدّثُهَا فَشَكَتْ ذَلِكَ إِلَى أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (عَلَيْه‌ِالسَلام) فَقَالَ إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِكِ وَ سَمِعْتِ الصّوْتَ قُولِی لِی فَأَعْلَمَتْهُ بِذَلِكَ فَجَعَلَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (عَلَيْه‌ِالسَلام) یَكْتُبُ كُلّ مَا سَمِعَ حَتّى أَثْبَتَ مِنْ ذَلِكَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمّ قَالَ أَمَا إِنّهُ لَیْسَ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامِ وَ لَكِنْ فِیهِ عِلْمُ مَا یَكُونُ9

«چون خدای تعالى پیغمبرش (صلى الله علیه و آله) را قبض روح فرمود، فاطمه (علیهاالسلام) را از وفات آن‌ حضرت اندوهى گرفت كه جز خداى عزوجل مقدارش را نداند، بدان‌ جهت خدا فرشته‌‏اى برایش فرستاد كه او را دلدارى دهد و با او سخن گوید، فاطمه از این داستان به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) شكایت كرد (یعنى گزارش داد و یا شكایتش از نظر ننوشتن سخنان فرشته بود) على (علیه‌السلام) فرمودند: چون آمدن فرشته را احساس كردى و صدایش را شنیدى، به من بگو، پس حضرت فاطمه (عليهاالسلام) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خبر دادند و آن حضرت هر چه مى‌‏شنیدند مى‌‏نوشتند، تا آنكه از آن سخنان مصحفى ساخت، اما در آن مصحف چیزى از حلال و حرام نیست، بلكه در آن علم به پیش آمدهاى آینده است».

در مجموع، از مطالب استفاده مى‌‏كنيم كه مصحف فاطمه از جانب خداوند عزوجل توسط پيك وحى (جناب جبرئيل) به فاطمه (عليهاالسلام) القاء شده و اوضاع آينده‌ي جهان و اخبار غيبى در مورد سرنوشت فرزندان فاطمه (عليهاالسلام) و جنايات خلفا و پادشاهان ستمگر و ساير مسائل غير فقهى در آن به ثبت رسيده و آن كتاب جزو ودايع امامت است و هم ‏اكنون در محضر امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشريف) مى‌‏باشد.

 




پي‌نوشت‌ها
:


1- قابل توجه است كه اين «لوح» صحيفه‌‏اى بود مانند صحيفه‌‏هاى ديگر كه در ايام رسالت پيامبر به دخترش فاطمه رسيده بود. (فرائد سمطين: ج 2، ص 136 تا 141، ش 432 تا 435).
2- اصول كافى: ج 1، ص 239، ج 1/ بصائر: ص 152، ح 3.
3- بصائر: ص 154، ح 8: عندى مصحف فاطمه ليس فيه شى من القرآن.
4- كافى: ج 1، ص 240، ح 2/ بحارالانوار: ج 26، ص 44، ح 77/ بصائر: ص 157، ح 18.
5- بحارالانوار: ج 26، ص 18، ح 1.
6- كافى: ج 1، ص 241، ح 5/ بصائر: ص 154، ح 6: و يخبرها عن ابيها و مكانه و يخبرها بما يكون بعدها فى ذريتها و كان على يكتب ذلك فهذا مصحف فاطمه.
7- بحارالانوار: ج 26، ص 41، ح 72/ كافى: ج 1، ص 241، ح 5 و ص 458، ح 1/ بصائر: ص 153 ح 6/ عوالم: ج 11، ص 188.
8- بصائرالدرجات: ص 159، ح 27.
9- اصول كافى: ج 1، ص 240، ح 2/ بحار: ج 26، ص 44، ح 77 و ج 43، ص 80، ح 68/ بصائر: ص 157، ح 18.


 
عکس روز
 

 
 
نوا
 

labbaik

 
 
ورود اعضاء
   
 
اخبار قرآني
 
 
  وزارت قرآن تشکیل شود / فعالیت‌های قرآنی، متولی مشخصی در کشور ندارد
  اجرای گروه تواشیح ثامن الائمه علیه السلام در مراسم اعتکاف مساجد اصفهان
  کسب رتبه سوم توسط «مریم شفیعی» در مسابقات قرآن اردن
  معرفی نماینده ایران برای مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر
  آغاز فرآیند صدور کارت ورود به جلسه آزمون سراسری حفظ قرآن
  آغاز مسابقات سراسری قرآن بسیج از 9 اسفند/ تجلیل از پیشکسوتان و خانواده شهدای مدافع حرم
  معارفه مدیر عامل جدید موسسه نسیم رحمت رضوی(ثامن الائمه علیه السلام)
  از سوی مؤسسه الرحمن انجام می‌شود؛ طرح حفظ یک‌ساله قرآن در اصفهان
  بی‌توجهی مراکز پژوهشی به ترجمه‌پژوهی قرآن/ جای خالی ترجمه‌های رسانه‌ای
  دغدغه جانباز جنگ تحمیلی از بی‌توجهی به قرآن
 
 
 
میهمانان دانشجویان خردسالان   فارسی العربیة English
كليه حقوق اين سايت مربوط به مؤسسه ثامن الائمه(ع) ميباشد