پيامبر اسلام(ص)داراي معجزات فراواني براي اثبات نبوت خود بوده است كه حدود4440معجزه براي حضرت شمرده اند.از جمله آنها:
معجزه شق القمر:
آمده است كه مشركان از پيامبر خواستند تا ماه را براي آنها دونيم كند!حضرت فرمود:اگر اين كار را بكنم ايمان مي آوريد؟گفتند:آري!
شب چهارده ماه،پيامبر دعا كرد كه ماه دو نيم شود.ناگاه ماه دوپاره شد!پيامبر آنها را صدا زد وفرمود:ببينيد!پس پيامبر به سجده رفت.(تفسير نمونه ج27ص1)بعد از اين معجزه آيات سوره قمر نازل شد كه(اقتربت الساعه وانشق القمر.وان يروا آيه يعرضوا ويقولوا سحر مستمر)قيامت نزديك شد وماه شكافته شد.ومشركين وقتي معجزه اي مي بينند،اعراض كرده ومي گويند اين سحر وجادوي دائمي است!
ومعجزات ديگر.
امّا اين معجزات با رحلت پيامبر،پايان يافت.ولي معجزه بزرگ پيامبر اسلام،قرآن كريم است كه جاويدان بوده وبراي همه زمانها ومكانهاست.
دليل جاويدان بودن قرآن اين است كه پيامبران ديگر براي دوره خاصي مبعوث مي شدند.مثلا حضرت نوح براهل زمين در زمان خودش،هود براي قوم عاد،صالح براي قريه ثمود،شعيب براي چهل خانه در مدين،ابراهيم براي اهل روستايي،يعقوب براي كنعان،يوسف براي مصر،يوشع براي بني اسرائيل،عيسي براي بيت المقدس مبعوث شدند.
امّا حضرت محمد(ص)براي اهل آسمان وزمين تا روزقيامت.پس كتاب اوهم براي همه زمين وآسمان تا روز قيامت ؛باقي است.
ويژگيهاي قرآن
1 - مرز زمان ومكان را در هم شكسته وتا قيامت معجزه است.
2 - معجزه اي است روحاني ومعنوي واگر معجزات ديگر،چشم وگوش را تسخير مي كند،قرآن در اعماق جان ودل نفوذ مي نمايد.
3 - يك معجزه گويا وناطق است وخود اعلام مي كند كه(قل لئن اجتمعت الجن والانس ان يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله ولوكان بعضهم لبيعض ظهيرا)اسراء88
يعني بگو اگر انس وجن پشت بهم بدهند تا مثل اين قرآن را درست كنند نمي توانند.!
4 - اين قرآن را شخصي آورده كه امّي بوده ودر ميان امّيين زندگي مي كرده است.يعني در محيطي كه كمتر كسي پيدا مي شد كه حتي سواد خواندن ونوشتن داشته باشد،فردي كتابي مي آورد كه درس نخوانده واستاد نديده است ولي كتابش آنچنان شگفت آور است كه هزاران تفسير برآن نوشته شده ولي هنوز نتوانسته اند يك پرده از هفتاد پرده آياتش را كنار بزنند.
يك داستان
اميرالمؤمنين(ع)فرمود كه روزي حسين(ع)مريض شد.فاطمه(س)اورا در آغوش گرفت وخدمت پيامبر برد وعرضه داشت:يا رسول اللّه!از خدا بخواه كه فرزندم را شفا دهد!پيامبر فرود:دخترم!خدا اين كودك را بتو داده واو قادر است كه شفادهد.ناگاه جبرئيل نازل شد وفرمود:اي محمّد!خداوند در هرسوره فا قرار داده ودر حمد قرار نداده است وفا علامت آفيت است .پس چهل بار بر ظرفي حمد را بخوان وآنرا بر روي حسين(ع)بريز!شفا مي يابد.
حضرت رسول(ص)بدستور جبرئيل عمل كرد وبه بركت آن،خداوند حسين(ع)را شفا داد.(بحارج92ص261)
درس يازدهم : امامت وولايت
آيات زيادي در قرآن در باره امامت وجود دارد.امامت دنباله نبوّت پيامبر اسلام(ص)است.واگر امامت نباشد،دين ناقص است.تعبيرات قرآن از امامت بشرح زير است:
1- با امامت ،دين اسلام كامل شد(اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا)مائده يعني امروز(روز غدير)دين را برايتان كامل ونعمت را برايتان تمام نمودم واسلام را برايتان پسنديدم.
2 - علوم همه انبياء در امام جمع شده است(وكلّ شيئ احصيناه في امام مبين)يس12
يعني هرچيزي را در امام مبين جمع نموديم.
3 - علي(ع)صراط مستقيم است.(پيامبر(ص):علي صراط مستقيم است.)
4 - امامت بالاترين درجه حضرت ابراهيم(ع)بود.(واذا ابتلي ابراهيم ربّه بكلمات فاتّمهنّ قال انّي جاعلك للناس اماماقال ومن ذريّتي قال لاينال عهدي الظالمين)بقره124 يعني وهنگاميكه خدا ابراهيم را با حقايقي آزمايش كرد وآنها را به آخر رساند،خدا به ابراهيم گفت:تورا بمقام امامت مي رسانم.ابراهيم گفت:از نسل منهم كسي به امامت مي رسد؟خدا فرمود:عهد من(امامت)به ظالمين نمي رسد.
5 - (ولا يعلم تأويله الاّ اللّه والراسخون في العلم)آل عمران7 يعني قران را فقط خدا وثابتين در علم(امامان)مي دانند.
6 - امامان از آلودگيها پاك هستند.(انّما يريد اللّه ليذهب عنك الرجس اهل البيت ويطهّركم تطهيرا)احزاب 33 يعني خدا اراده كرده كه شما اهل بيت را از پليدي دور كرده وپاك ومطهر قرار دهد.
ابن عباس مي گويد:وقتي آيه فوق نازل شد،پيامبر (ص) 9ماه همه روزه در خانه علي(ع)مي رفت وبر آنها سلام مي كرد وآيه فوق را تلاوت مي فرمود.
7 - علي(ع)وشيعيانش بهترين مخلوقات زمين هستند(انّ الذين امنوا وعملوا الصالحات اولئك هم خير البريّه)بينّه7 يعني اهل ايمان وعمل صالح؛بهترين مخلوق خدا هستند.كه در تفسير آمده كه پيامبر فرمود:مراد علي وشيعيانش هستند.
8 - بعد از خدا ورسول،امامان پيشواي مردمند(انّما وليّكم اللّه ورسوله والذّين آمنوا الذّين يقيمون الصلوه ويؤتون الزكوه وهم راكعون)مائده60 يعني همانا سرپرست شما،خدا ورسولخدا وآنهائيكه ايمان آورده ونماز برپاداشته ودر حال ركوع زكات مي دهند،هستند.
كه علماء سنّي وشيعه گفته اند كه آيه فوق در شأن علي(ع)نازل شده است.
9 - امامان اولي الامر وصاحب اختيار مردمند.(يا ايّها الذّين آمنوا اطيعوا اللّه واطيعوا الرسول واولي الامر منكم)نساء62 يعني اي اهل ايمان!از خدا ورسول واولي الامر اطاعت كنيد.
كه مفسرين شيعه وبعضا سنّي معتقدند كه مراد از اولي الامر،امامان معصوم(ع)هستند.
درباره آيه فوق جابر از پيامبر(ص)سؤال كردكه اولي الامر كه مابايد از آنها اطاعت كنيم كيانند؟وحضرت فرمود:جانشينان من كه اول آنها علي(ع)وبعد حسن(ع)وحسين(ع) سپس علي بن الحسين آنگاه محمد باقر كه تو اورا مي بيني پس سلام مرا برسان!سپس جعفرصادق وبعد ازاو موسي كاظم وبعد ازاو علي الرضا وبعد ازاو محمدجواد وبعد ازاو علي هادي وبعد از او حسن عسگري وبعد ازاو قائم منتظر مهدي(ع)هستند كه بعد از من امام وپيشوا خواهند بود.(اثبات الهدي ج3 ص123)
يك داستان
يكي از شيعيان شيراز مي گويد كه در مرض عمومي آنفلوانزا(محرم1337قمري)كه بيشتر اهالي شيراز حتّي من وخانواده ام بدان مبتلا شديم.من از شدت مرض بيهوش شدم ودر حال بيهوشي،مرحوم سيد ميرزا(امام جماعت مسجد فتح)را ديدم كه در مسجد وكيل پس از نماز جماعت به يكنفر گفت:به مردم بگو دست راست خودرابر دوشقيقه خود گذاشته وآيه شريفه(وننزّل من القرآن ماهو شفاء ورحمه للمؤمنين ولايزيد الظالمين الاّخسارا)اسراء82 را هفت باربخوانند.هركه اينكار را بكند خدا اورا شفا مي دهد.
من از خواب بلند شدم واين آيه در حاليكه دست بر دو شقيقه خود گذاشته بودم،هفت بار خواندم وشفا يافتم.سپس اين عمل را بر روي اعضاي خانواده ام انجام دادم وآنها نيز
شفا يافتند.پس از آن سال هرگاه از ما كسي دچار سردرد مي شد،اين آيه را بر او مي خواند وخوب مي شد.(داستانهاي شگفت ص138)
درس دوازدهم : امامت حضرت مهدي(ع)
آياتي از قرآن بر امامت حضرت مهدي(ع)دلالت دارد.از جمله:
1 - امام عصر(ع)نور خداست.(ويهدي اللّه لنوره من يشاء)نور آيه 35 يعني هركه را خدا بخواهد با نورش هدايت مي كند.
علي(ع)در تفسير آيه فوق فرمود:مراد از نور ،قائم ما اهل بيت است.
2 - او مضطري است كه هرگاه دعا كند خدا اجابت نمايد(امّن يجيب المضطرّ اذا دعاه ويكشف السوء)نمل62 يعني آيا كسي است كه دعاي گرفتار را اجابت كند وگرفتاري اورا برطرف نمايد؟
كه گفته اند مراد امام مهدي(ع)است كه در وقت ظهور دعا كند وخدا اورا ظاهر نمايد.
3 - بوسيله او دين اسلام بر كلّ زمين ظاهر ميشود.(ليظهره علي الدين كلّه ولو كره المشركون) توبه33 يعني تا خدا تمام دين را ظاهر كند اگرچه كفار ناراحت شوند.
4 - او باقي مانده حجتّهاي الهي است.(بقيّه اللّه خير لكم) هود86 يعني باقي مانده خدا براي شما بهتر است….. در تفسير آمده كه مراد امام عصر(ع)است.
5 - او همانند سپيده است كه در وقت ظهورش سياهيهارا كنار مي زند.(والفجر وليال عشر) يعني قسم به سپيده و…. امام ششم(ع):فجر لقب قائم ماست.
6 - او خدا را دوست دارد وخداهم اورا دوست دارد.(يا ايّها الذّين امنوا من يرتدّ منكم عن دينه فسوف يأتي اللّه بقوم يحبّهم ويحبّونه اذلّه علي المؤمنين واعّزه علي الكافرين)مائده54
يعني اي اهل ايمان هركه از شما از دينش برگردد بزودي خدا كساني را مي آورد كه خدا آنها را دوست دارد وآنها هم خدا را دوست دارند.نسبت به مؤمنين مهربان ونسبت به كفّار خشن هستند.
امام صادق(ع):صاحب الامر در پناه خدا محفوظ است .اگر همه مردم از بين رفتند،خداوند ياران اورا مي آورد وآنها كساني هستند كه خدا در باره آنها آيه فوق را نازل كرده است.
7 - او نعمت باطني ومخفي خداوند است.(واسبغ عليكم نعمه ظاهر وباطنه) لقمان20 يعني خداوند نعمتهاي ظاهري وباطني خويش را برشما روزي نمود.
امام كاظم(ع):نعمت ظاهري امام ظاهر ونعمت باطني امام غائب است كه از ديدگاه مردم مخفي است وگنجهاي زمين در هنگام ظهورش آشكار مي شود.وهر چيز دوري برايش نزديك مي گردد.
8 - او حكومت مستضعفين را در كره زمين تأسيس مي نمايد(ونريد ان نمنّ علي الذّين استضعفوا في الارض ونجعلهم الائمّه ونجعلهم الوارثين)قصص5 يعني ما اراده كرديم كه بر مستضعفين منت نهاده وآنها را حكومت بخشيم.
9 - در زمان ظهور او همه راهها ايمن باشد.(سيروا فيها ليالي واياما آمنين)سبأ18 يعني در زمين با ايمني كامل،شبها وروزها مسافرت كنيد.
امام ششم(ع):مراد زمان امام مهدي(ع)است كه در زمان او همه راهها ايمن است.
10 - با ظهور او مؤمنين خوشحال مي شوند.(يومئذ يفرح المومنون بنصراللّه) يعني در آنروز مؤمنين از ياري خدا خوشحالند.
امام صادق(ع):در موقع ظهور قائم(ع)،اهل ايمان از پيوزي خدا خوشحال هستند.
يك داستان
حسن بن طريف گفت: دو مسئله در دلم خطور كرده بود كه مي خواستم بوسيله نامه از امام عسگري(ع)بپرسم.يكي درباره اينكه وقتي حضرت مهدي(ع)قيام كند،چگونه در ميان مردم حكم كند؟وديگر اينكه علاج تب ربع چيست؟
وقتي نامه را نوشتم،فراموش كردم كه سؤال دوم را بنويسم.بعد از چندي جواب نامه آمد وامام عسگري(ع)نوشته بود كه:حضرت حجت(ع)وقتي قيام كند،مثل داود(ع)با علم خود حكم نمايدونياز به شاهد ندارد.امّا در باره تب ربع كه فراموش كردي بنويس،اين آيه را در ورقه اي بنويس وبر شخص تب دار بياويز!به اذن خدا شفا مي يابد.(يا نار كوني بردا وسلاما علي ابراهيم)انبياء69 يعني اي آتش بر ابراهيم سرد وسالم شو!
من به اين دستور عمل كردم ومريض ما خوب شد.(اصول كافي ج1كتاب حجت حديث13)
درس سيزدهم : خصوصيات امام مهدي(ع)در روايات
1 - اسم او هم نام پيامبر وكنيه اش ،ابوالقاسم ،هم كنيه پيامبر است.
2 - وصايت به آن حضرت ختم شده همانگونه كه نبوت به پيامبر اسلام(ص)ختم شد.
3 - بيعت واطاعت هيچ ظالم وحاكمي بر گردن آن حضرت نيست.
4 - هنگام ظهورش،علائم وآثار عجيبي ظاهر مي شود.
5 - يادگار پيامبران در نزد اوست مانند انگشتر سليمان،عصاي موسي،ذوالفقار،پرچم وزره وعصاي پيامبر،مصحفي كه علي(ع)جمع كرده بود و…
6 - طول عمر در جسم آن حضرت اثري ندارد وهميشه در صورت يك مرد سي ساله است.
7 - در هنگام ظهورش،عده اي زنده ميشوند ودر ركابش حضر مي گردند .از جمله:اصحاب كهف،يوشه نبي،سلمان وابوذر،مالك اشتر و….
8 - حضرت عيسي(ع)براي ياري او از آسمان به زمين نزول مي كند ودر پشت سر امام مهدي(ع)نماز مي گذارد.
9 - با ظهور او،عمر ستمگران وجبّاران بسر مي رسد.
10 - او دو غيبت دارد يكي صغري وكوچك كه تقريبا 74 سال طول كشيد ودر اين مدت چهار نايب به ترتيب عهده دارد نيابت از حضرت و واسطه ارتباط مردم با حضرتش بودند.با غيبت علي بن محمد سمري كه آخرين نايب حضرت بود،غيبت كبري آغاز شد وتاكنون ادامه دارد.
در مدت غيبت كبري به تصريح آن حضرت كه فرمود:امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه احاديثنا فانّهم حجتي عليك وانا حجّه اللّه عليهم …)يعني در اموري كه بوقوع مي پيوندد سراغ مجتهدين ومحدثين برويد كه آنها نماينده من هستند ومن نماينده خدا هستم .
وروايات ديگر،علماء ومجتهدين متصدي نيابت عامه هستند كه اين نيابت بنام ولايت فقيه خوانده ميشود.
امام امت :اختيارات فقيه همان اختيارات رسول اكرم(ص)است.وهمان قدرتي كه پيامبر وجانشينانش داشتند،فقيه هم دارد.
درس چهاردهم : معاد
پنجمين اصل از اصول اعتقادي شيعيان وسومين اصل از اصول اعتقادي اهل تسنن،اعتقاد به معاد است.همچنين جزء اصول مسيحيان وبعضي از اديان ديگر اعتقادبه معاد است.
معاد يعني زنده شدن انس وجن وحضور در دادگاه عظيم الهي وسپس رسيدن به پاداش ومجازات اعمال.
نزديك به هزار آيه در قرآن مربوط به معاد است كه از لحظات مردن تا عالم بزخ وروز قيامت وبهشت وجهنم سخن گفته. از جمله اين آيات:
1 - همه موجودات به غير از ذات اقدس الهي فاني مي شوند.(كلّ من عليها فان ويبقي وجه ربّك ذوالجلال والاكرام)الرحمن26 يعني هركه بر روي زمين است مي ميرد بجز خداي صاحب جلال واكرامت.
2 - هر شخصي بايد مزه مرگ را بچشد!(كلّ نفس ذائقه الموت)آل عمران 185
3 - مأمورين قبض روح ،كفار را با شكنجه قبض روح مي نمايند.(والنازعات غرقا)قسم به فرشتگاني كه جان كفار را با غضب مي گيرند.
وجان مؤمنين را با بشارت ورحمت مي گيرند.(والناشطات نشطا)قسم به فرشتگاني كه جان مؤمنين را با خوشي قبض مي كنند.
4 - شيطان مي خواهد مؤمن را در هنگام جان دادن گول بزند!(خداوند اهل ايمان را در دنيا ؤآخرت ثابت قدم واستوار نگه مي دارد.)ابراهيم3
و…
برزخ
فاصله بعد از مردن تا قيامت را برزخ گويند.در اين حال روح از جسم اصلي خارج شده ودر بدني لطيف بنام جسم مثالي وارد مي شود ودر عالم ديگري ادامه حيات مي دهد.در اين مدت اگر از خوبان باشد در نعمت واگر از بدان باشذ، در عذاب خواهد بود.
1 - (ولا تحسبنّ الذّين قتلوا في سبيل اللّه امواتا بل احياء عند ربّهم يرزقون) يعني نپنداريد كه شهداء مرده اند بلكه زنده بوده ودر پيشگاه الهي روزي مي خورند.
2 - صبح وشب بر آل فرعون عذاب وارد مي شود.(النار يعرضون عليها غدوا وعشيا ويوم تقوم الساعه)غافر46 يعني آتش بر آل فرعون در صبح وشب وروز قيامت وارد ميشود.
3 - براي مؤمن بعد از مرگش ،روح وريحان وبراي غير مؤمن حميم سوزان است.(امام كاظم(ع)از پدرش روايت مي كند كه:وقتي مؤمني مي ميرد،هفتادهزار فرشته اورا تا قبر
تشييع مي كنند.وقت اورا در قبر مي گذارند،نكير ومنكر وارد شده واورا مي نشانندواز او مي پرسندكه:خدايت كيست؟چه ديني داري؟پيامبرت كيست؟او جواب مي دهد كه خدايم اللّه ومحمّد(ص)پيامبرم واسلام دينم است.در اين موقع قبر اورا تا چشم كار مي كند بزرگ مي كنند وبراي او غذاي بهشتي مي آورند وبراو روح وريحان وارد مي كنند همانگونه كه خدا فرموده است:فامّا ان كان من المقربّين فروح وريحان وجنهّ النعيم)واقعه 89
يعني اگر از مقربين الهي باشد پس روح وريحان وبهشت در انتظارش است.
ولي وقتي كافري مي ميرد،هفتاد هزار مأمور جهنم اورا تا قبر بدرقه مي كنند كه او وقتي اين صحنه را مي بيند فريادي مي كشد كه همه غير از جن وانس مي شنوند ومي گويد:مرا برگردانيد شايد عمل صالحي انجام دهم!آنان پاسخ مي دهند:هرگز تو فقط حرف مي زني ويكي مي گويد اگر اورا برگردانيم دوباره به اعمال بدش ادامه مي دهد!
وقتي اورا وارد قبر مي كنند وتشييع كنندگان بر مي گردند،نكير ومنكر با قيافه اي وحشتناك سراغ او مي آيند واورا مي نشانند ومي پرسند:خدايت كيست؟چه ديني داري؟پيامبرت كيست؟او نمي تواند جواب دهد وزبانش به لكنت مي افتد!در اين موقع ضربه بر سرش مي زنند كه از آن همه موجودات غير از جن وانس،به لرزه مي افتند!باز سؤال مي كنند:خدايت كيست؟چه ديني داري؟پيامبرت كيست؟جواب مي دهد:نمي دانم!آنان مي گويند:ندانستي وهدايت نيافتي ورستگار نشدي!پس دري از درهاي عذاب بر او باز مي كنند!واز حميم جهنم بر او مي ريزند!همانطور كه خدا مي فرمايد:واماّ ان كان من المكذبين فنزل من حميم وتصليه الجحيم)واقع يعني اگر از انكار كنندگان باشد سزايش حميم سوزان وجهنم است.(معاد از ديدگاه آيات وروايات)
درس پانزدهم : روزقيامت
علامتهاي قيامت
وقتي قيامت بخواهد شروع شود،علامتهايي آشكار مي شود.
1 - زلزله مهمّي در كره زمين رخ مي دهد(اذا زلزلت الارض زلزالها…)
2 - خورشيد وستارگان بي نور وتاريك ميشوند.(اذا الشمس كوّرت واذا النجوم انكدرت…)تكوير
3 - كوهها براه مي افتند(واذا الجبال سيّرت)تكوير3
4 - اموال مهم انسان بي ارزش ميشوند.(واذا العشار عطّلت…)تكوير
5 - حيوانات زنده ميشوند(واذا الوحوش حشرت…)تكوير
6 - آسمان شكافته مي شود.(واذا السماء انفطرت…)انفطار
7 - درياها بجوش مي آيند(واذا البحار سجّرت…)تكوير
8 - زمين صاف وكشيده مي شود.(واذا الارض مدّت والقت ما فيها وتخلّت..)انشقاق3
9 - زنان حامله كودك خودرا سقط نمايند ومردم را مست مي بيني در حاليكه مست نيستند ولي قيامت هولناك است(يوم ترونها تذهل كلّ مرضعه عمّا ارضعت وتضع كلّ ذات حمل حملها وتري الناس سكاري وماهم بسكاري ولكنّ عذاب اللّه شديد.)حج2 يعني روزيكه زن دست از بچه خود بر دارد وهر حامله سقط كند ومردم را مست مي بيني در حاليكه مست نيستند ولي عذاب الهي سخت است.
10 - اسرافيل در صور مي دمد كه با اولين دميدن همه زندگان مي ميرند وبعد از مدتي دوباره مي دمد كه با آن همه مرده ها زنده ميشوند.(ونفخ في الصور فصعق من في السموات ومن في الارض الاّ من يشاء اللّه ثمّ نفخ فيه اخري فاذا هم قيام ينظرون)زمر68
درس شانزدهم : حالات انسانها در قيامت
1 - بعضي از انسانها بصورت حيوان محشور ميشوند.(شخصي از پيامبر در باره تفسير«فتأتون افواجا»پرسي.حضرت گريست وفرمود:سؤال مهمي كردي!در قيامت عده اي به صورتهاي مختلف محشور ميشوند.شايعه سازان بصورت ميمون!حرام خواران بصورت خوك!رباخواران بصورت واژگون!قاضي ناحق بصورت كور!متكبرين بصورت كرولال!عالم بي عمل در حال جويدن زبان خود!همسايه آزار بصورت دست وپابريده!خبرچين بصورت آويخته به شاخه اي از آتش!عيّاشان بصورت بدبوتر از مردار!
2 - (كسانيكه در دنيا ياد خدارا فراموش كردند،كور محشور مي شوند.)طه124
3 - (روز قيامت ظالم بر دستش مي زند ومي گويد:اي كاش!منهم با پيامبر ارتباط داشتم!واي برمن!اي كاش با فلان شخص رفيق نمي شدم كه مرا از ياد خدا دور كرد.)فرقان26
4 - گناهكاران از صفوف خلائق جدا مي شوند.(وامتازوا اليوم ايّها المجرمون)يس59يعني ندا ميشود:اي گناهكاران جداشويد!
5 - قيافه گناهكاران از ديگران مشخص است(يعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصي والاقدام)الرحمن41 يعني گناهكاران از چهره شناخته مي شوند پس پيشاني وپاهاي آنان را مي گيرند!
6 - وقتي نامه عمل را به دست چپ كسي بدهند ،سخناني برزبان جاري مي كند(وامّا من اوتي كتابه بشماله فيقول ياليتني لم اوت كتابيه وماادري ماحسابيه-يا ليتها قاضيه مااغني ماليه-هلك عنّي سلطانيه-خذوه فغلّوه-ثمّ الجحيم صلّوه)الحاقه 25
يعني وامّا كسيكه نامه اش به دست چپش داده ميشود،مي گويد:اي كاش نامه اي نداشتم!اي كاش حسابي نداشتم!اي كاش مرگ پايان كارم بود!مالم بدردم نخورد!قدرتم از بين رفت!«ناگاه ندا ميشود»اورا بگيريد!در غل وزنجير كنيد واورا به آتش بياندازيد!
7 - نيكوكاران در آرامش وايمني هستند(من جاء بالحسنه فله خير منها وهم من فزع يومئذ آمنون) يعني كسيكه با عمل خير در قيامت بيايد برايش خوب است واز ناراحتي قيامت در امان است.
8 - ملائكه به نيكوكاران بشارت مي دهند(لايحزنهم الفزع الاكبر وتتلّقاهم الملائكه هذا يومك الذي كنتم توعدون) هول بزرگ متوجه نيكوكاران نميشود وملائكه به آنها مي گويند كه اين روزي است كه بشما وعده داده شده بود.
9 - گناه مؤمنين تبديل به حسنه مي شود(فاولئك يبدّل اللّه سيئّاتهم حسنات)
امام پنجم(ع):خدا دستور مي دهد كه گناهان مؤمن را تبديل به حسنات كنند.(بحار ج68)
10 - كسانيكه خدا را تكذيب مي كردند،روز قيامت با صورتي سياه محشور مي شوند.(ويوم القيامه تري الذّين كذّبوا علي اللّه وجوههم مسودّه)زمر60
درس هفدهم : شفاعت
شفاعت يعني در پايان حساب ورسيدگي به اعمال انسانها در قيامت،وقتي عده اي جهنمي وعده اي بهشتي مي شوند،به وساطت عده اي از مقربين خدا،گروهي از جهنميان بخشيده ميشوند واز رفتن به جهنم نجات مي يابند.بعضي از آياتي كه در اين رابطه است:
1 - (يومئذ لا تنفع الشفاعه الاّ لمن اذن لها الرحمن ورضي له قولا)طه109 يعني امروز(قيامت)شفاعت احدي سودي ندارد مگر آنكه خدا اجازه دهد وبه سخن او راضي باشد.
امام ششم(ع) در تفسير آيه فوق فرمود:بخدا سوگند!در آن روز بما اجازه داده مي شود وماهم جواب مي دهيم.سؤال شد كه چه جوابي مي دهيد؟فرمود:خدا را تمجيد مي كنيم وبر پيامبر صلوات مي فرستيم واز شيعيانمان شفاعت مي كنيم وخداهم شفاعت مارا رد نمي كند.
2 - (ولسوف يعطيك ربّك فترضي) الضحي5 بزودي خد آنقدر بتو مي دهد تا راضي شوي!
در روايت است كه مراد مقام شفاعت است كه خدا به پيامبرش در قيامت مي دهد.
3 - (من ذا الذّي يشفع عنده الاّ باذنه )بقره255 يعني چه كسي است كه بدون اذن خدا شفاعت كند؟
از امام صادق(ع)سؤال شد كه اينها كه خدا اجازه شفاعت به آنها مي دهد چه كساني هستند؟فرمود:ما آن شفيعان هستيم.
4 - ( فما لنا من شافعين-ولاصديق حميم-فلوانّ لنا كرّه فنكون من المؤمنين) ) وقتي دشمنان اهل بيت مي بينند كه اهل بيت از شيعيان شفاعت مي نمايند، مي گويند:اي كاش! ماهم حمايت كننده وشفيعي داشتيم!
شفاعت در روايات
1 - پيامبر اسلام(ص):هر زنيكه از دستورات خدا اطاعت كند بشفاعت دخترم فاطمه(س)وارد بهشت مي شود.
2 - همسايه مؤمن از همسايه شفاعت مي كند.
3 - قرآن ورحم وامانت نيز شفاعت مي نمايند.
4 - عالم از شاگردش شفاعت مي كند.
5 - مؤمن باندازه قبيله بزرگي شفاعت مي كند.
و…
از عده اي شفاعت نمي شود!
1 - از مشركين وظالمين!
2 - از دشمنان اهل بيت(ع)(امام ششم(ع):اگر ملائكه مقربين وانبياء مرسلين هم بخواهند از دشمنان اهل بيت(ع)شفاعت كنند،پذيرفته نمي شود.
3 - منكرين شفاعت(امام رضا(ع):كسيكه شفاعت پيامبر اسلام را قبول نداشته باشد، بشفاعت ما نمي رسد.)
4 - كسيكه نماز را سبك وخفيف شمارد!(امام صادق(ع):كسيكه نماز را سبك بشمارد،بشفاعت ما نمي رسد.)
نكته!!
شفاعت نبايد باعث شود كه با اميد به شفاعت معصيتكار شويم.شاعري بنام حاجب سرود:
حاجب اگر معامله حشر با علي است من ضامنم كه هرچه بخواهي گناه كن!
شب در خواب ديد كه علي(ع)نا راحت است.علت عصبانيت حضرت را پرسيد.فرمود:شعر خوبي نگفتي!گفت چه بايد بگويم؟فرمود:بگو:
حاجب اگر معامله حشر با علي است شرم از رخ علي كن وكمتر گناه كن!
درس هجدهم : توسلّ
توسلّ در اصطلاح يعني اولياء خدا را در نزد خدا وسيله قرار دهيم.فرق توسل با شفاعت يكي در اين است كه توسل مربوط به دنياست وشفاعت مربوط به صحنه قيامت است.
1 - قرآن بما دستور مي دهد كه بدنبال وسيله باشيم(يا ايّها الذّين آمنوا اتّقوا اللّه وابتغوا اليه الوسيله وجاهدوا في سبيله لعلّكم تفلحون)مائده35 يعني اي مؤمنين!تقوا پيشه كرده ودر جستجوي وسيله الهي باشيد!ودر راه خدا مجاهدت نمائيد شايد رستگار گرديد.
2 - پيامبر بهترين وسيله است.(ولو انّهم ظلموا انفسهم جائوك فاستغفروا اللّه واستغفر لهم الرسول لوجدوا اللّه توابّا رحيما)نساء64 يعني اگر آنها گناه كه كردند نزد تو آمدند واز خدا آمرزش خواستند وپيامبر هم براي آنها طلب آمرزش كرد خدا را توبه پذير ومهربان خواهند يافت.
3 - پسران يعقوب براي آمرزش خويش به پدرشان توسل پيدا نمودند.(قالوا يا ابانا استغفر لنا ذنوبنا انّا كنّا خاطئين-قال سوف استغفر لكم ربّي انّه هوالغفور الرحيم.)يوسف97 يعني به يعقوب گفتند:اي پدرما!برايمان از خدا آمرزش بخواه!ما خطاكاريم!يعقوب گت:بزودي از خدايم برايتان امرزش مي طلبم كه او آمرزنده ومهربان است.
4 - حضرت ابراهيم براي پدرش طلب آمرزش كرد.(وما كان استغفار ابراهيم لابيه الاّ عن موعده وعدها ايّاه…)توبه 114 يعني آمرزش خواستن ابراهيم براي پدرش بخاطر وعده اي بود كه داده بود..
5 - حضرت آدم(ع) به پيامبر اسلام توسل پيدا نمود.(از عمر نقل شده كه:وقتي آدم از مقام پيامبر اسلام آگاه شد،به پيشگاه خدا عرض كرد:خدايا!بحقّ محمد از تو مي خواهم مرا بيامرزي!)تفسير نمونه
6 - مرد نابينائي براي شفاي بيمارش به پيامبر اسلام متوسل شد.(آمده است كه مرد نابينائي نزد پيامبر آمد ودرخواست كرد كه حضرت براي شفاي بيمارش دعا كند.حضرت فرمود:اينگونه دعا كن!خدايا من از تو مي خواهم وتوجه پيدا مي كنم بتو بوسيله پيامبرت محمّد كه پيامبر رحمت است.اي محمّد!من بوسيله تو به خدا در حاجتم توجّه پيدا كردم تا حاجتم روا شود.خدايا پيامبر را وسيله من قرار بده!
7 - امام شافعي پيشواي اهل تسنن گفته است:
آل النبي ذريعتي وهم اليه وسيلتي
خاندان نبي وسيله من هستند.آنها باعث تقرب من مي باشند.
ارجوا بهم اعطي غدا بيد اليمني صحيفتي
اميدوارم فرداي قيامت بوسيله آنها نامه عملم را به دست راستم دهند.(تفسير نمونه)
8 - مردم به پيامبر براي باران توسل پيدا كردند.(آمده است كه سالي در مدينه قحطي شد.مردم از عايشه نظر خواستند.او گفت:روي قبر پيامبر شكافي ايجاد كنيد،تا ببركت قبر حضرت،باران نازل شود.مردم چنين كردند وباران نازل شد.
يك داستان
عالمي شيعه نزد يكي از علماي نابيناي سنّي رفت وبا او بحث نمود.در اثناي بحث متوجه شد كه عالم سنّي اعتقادي به تفسير قرآن ندارد وهمه ظاهر آيات را حجّت مي داند.لذا به عالم سنّي گفت:متأسفانه شما در روز قيامت نمي توانيد جمال عمر را مشاهده كنيد!گفت چرا؟عالم شيعه گفت:زيرا در قرآن آمده است كه(من كان في هذه اعمي فهو في الاخره اعمي واضلّ سبيلا)اسراء72 يعني هركه در دنيا كور است در آخرت هم كور است!وچون شما كور هستيد ،روز قيامت هم كور محشور مي شويد!ونمي توانيد عمر را ببينيد!
درس نوزدهم : تأثيرات قرآن
قرآن چون آخرين دستور العمل الهي براي سعادت انسانهاست،آثار بسيار مهمّي در سرنوشت انسانها دارد.به آياتي كه اثرات قرآن را ذكر كرده است،توجه نمائيد:
1 - بهترين دستور زندگاني است(انّ هذا القرآن يهدي للّتي هي اقوم)اسراء9 يعني اين قرآن به پابرچاترين وصافترين راه هدايت مي كند.
2 - باعث بيداري انسانها از غفلت است.(ان هو الاّ ذكر للعالمين)ص87 يعني اين قرآن براي همه عالميان تذكر وبيداري است.
3 - قرآن پر از مثلها واندرزها وبيان اسرار آفرينش است(ولقد ضربنا للناس في هذا القرآن من كلّ مثل لعلّهم يتذكّرون)زمر27 يعني مابراي مردم،در اين قرآن از هرنوع مثلي زده ايم شايد متذكّر شوند.
4 - خالي از هرگونه كجي ونادرستي است(قرآنا عربيا غير ذي عوج لعلّهم يتّقون)زمر28 يعني اين قرآني است كه فصيح وخالي از هرگونه كجي،شايد آنها پرهيزكارشوند.
5 - قرآن جدا كننده حق از باطل است.(شهر رمضان الّذي انزل فيه القرآن هدي للناس وبينّا مني الهدي والفرقان)بقره 185 يعني ماه رمضان ماهي است كه قرآن در آن نازل شده كه قرآن هدايت براي مردم است ودر آن دلائل هدايت وفرق حق وباطل ،بيان شده است.
6 - قرآن نور است.وبانور خود افراد را از تاريكي به نور هدايت مي كند.(كتاب انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الي النور)ابراهيم1 يعني كتابي برايت فرستاديم تا با آن مردم را از تاريكي به نور هدايت نمائي.
و….
اثرات تلاوت بعضي از سوره ها
1 - سوره اي كه حساب را آسان مي كند و…(پيامبر(ص):هركه سوره هود را تلاوت كند درقيامت در درجه شهداء بوده وحساب را برايش آسان مي گيرند.)اصول كافي ج4ص413
(پيامبر(ص):هركه سوره نبأ را بخواند،حسابش باندازه تلاوت سوره نبأ خواهد بود.)تفسير برهان ج4 ص419
2 - سوره اي كه گناهان را پاك مي كند(پيامبر(ص):هركه روز جمعه سوره كهف را تلاوت كند،خداوند متعال گناهان بين دوجمه اش را پاك مي كند،,..)تفسيربرهان ج2ص455
3 - سوره اي كه باعث عزيز بودن شخص مي شود(امام صادق(ع):هركه سوره زمر را تلاوت كند،خداوند طوري اورا عزيز كند كه هركه اورا ملاقات كند،بزرگواري وي در دلش جا مي گيرد….)ثواب الاعمال ص253
4 - سوره اي كه فشار قبر را از بين مي برد(علي(ع):هركه سوره نساء را در هر جمعه تلاوت كند،از فشار قبر ايمن خواهد بود.)9ثواب الاعمال ص235
5 - سوره اي كه مانع نكير ومنكر مي شود(امام پنجم(ع):هركه سوره ملك را تلاوت كند،وقتي نكير ومنكر را براي رسيدگي به حساب داخل قبر مي شود،اگر از طرف پاي ميّت بخواهند بر او وارد شوند،آن سوره مي گويد:از طرف پاها راهي براي شما نيست.اگر بخواهند از طرف قلب وارد شوند،مي گذارد ومي گويد:قلب اومن محل نگه داري من بوده است!واگر بخواهند از راه دهان وارد شوند،باز مانع مي شود ومي گويد:او با زبانش شبانه روز مرا تلاوت مي كرد.)تفسير برهان ج4ص359
6 - سوره اي كه باعث دوري ابليس مي شود(امام پنجم(ع):هركه سوره نحل را تلاوت بفرمايد،خداوند ابليس ولشكريان وطرفدارانش را از تلاوت كننده دور مي دارد)مكارم الاخلاق ص418
7 - سوره اي كه باعث دوري از حوادث بد مي شود(امام صادق(ع):هركه سوره صافات را در جمعه تلاوت كند،همواره از هر آسيبي در امان خواهد بود و…)ثواب الاعمال ص101
يك داستان
وقتي آيه(والذّين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا اللّه فاستغفروا لذنوبهم ومن يغفر الذنوب الاّ اللّه)آل عمران135 يعني پرهيزكاران اگر كار زشت انجام داده ويا ظلم بخودشان مي كنند،بياد خدا افتاده وطلب آمرزش مي نمايند وفقط خدا مي آمرزد.
نازل شد،ابليس نگران شد وبر فراز كوه ثور در مكه رفت وبا بلندترين صدا،مأمورين خود را احضار كرد.وقتي همه به دورش جمع شدند،اورا ناراحت ديدند.علت ناراحتي اورا پرسيدند.گفت:با نزول چنين آيه اي زحمات ما همه بهدر رفت!شما بگوئيد چكار كنيم؟براي اين مقابله با اين آيه چه راهي پيشنهاد مي كنيد؟يكي گفت:ما با دعوت انسانها
به گناه،اثر اين توبه را خنثي مي كنيم!ديگري پيشنهادي داد وسومي وچهارمي!ابليس همه را رد كرد.ناگاه شيطاني بنام «وسواس خنّاس»گفت من پيشنهادم اين است كه با وعده
هاي شيرين آرزوهاي طولاني،آنها را آلوده مي كنيم.سپس ياد توبه وطلب آمرزش را از آنها مي گيريم!
ابليس خوشحال شد واورا بوسيد وگفت:اين مأموريت را بتو واگذار مي كنم!)ج63 ص197
درس بيستم : ايثار
ايثار يعني ديگري را بر خود ترجيح دادن وبا اينكه خود نياز دارد ديگران را بر خود ترجيح دهد.
1 - (ويؤثرون علي انفسهم ولو كان بهم خصاصه)حشر9 يعني «مؤمنين كساني هستند كه»ديگران را بر خود ترجيح دادند اگرچه خود نياز مند باشند.
2 - (ويطعمون الطعام علي حبّه مسكينا ويتيما واسيرا)دهر يعني به فقير ويتيم واسيرغذا مي دهند با اينكه خود به آن محتاجند.
3 - اميرمؤمنان(ع):ايثار بالاترين كرامت است.ايثار بالاترين ايمان است.ايثار زينت زهد است.بالاترين سخاوت،ايثار است.در هنگام ايثار است كه جوهر بزرگواران روشن مي شود.كرامتها كامل نمي شوند مگر با عفت وايثار.با مردم با انصاف باش ونسبت به مؤمنين ايثار نما.(ميزان الحكمه)
4 - امام صادق(ع)در توصيف مؤمنين كامل:آنها كساني هستند كه در حال سختي وآساني،به مؤمنين كمك مي كنند.ودرحالي كه خود در سختي هستند،ديگران را بر خود
ترجيح مي دهند.همانگونه كه قرآن در وصف آنان فرموده است:ويؤثرون علي انفسهم..
5 - امام باقر(ع):خدا بهشت مخصوصي دارد كه فقط سه دسته به آن وارد مي شوند از جمله كسيكه به مؤمني ايثار كند.
6 - عايشه گفت:نديديم كه پيامبر سه روز پشت سرهم سير باشد تا زمانيكه حضرت رحلت نمود.واگر مي خواست مي توانست سير باشد ولي غذاي خود را به ديگران ايثار مي نمود.
درس بيست و يکم : امانت
امانتداري يعني ديگران شمارا بر اموالشان امين مي دانند واز اين بابت در آرامش وامن هستند.
امانت اقسامي دارد از جمله امانت مادي وامانت غير مادّي.
امانت غير مادّي مثل اينكه انسان امانت دار الهي در زمين است.يا اينكه چشم وگوش وزبان ما در نزد ما امانت هستند.ويا اينكه زن وفرزندان مرد در نزد او امانت هستند.ويا اينكه پست ورياست ومسئوليت امانت هستند.و…
1 - (انّ اللّه يأمركم ان تؤدوّا الامانات الهي اهلها)نساء58 يعني خدا به شما دستور مي دهد كه امانت را به صاحبش برگردانيد.«وخيانت نكنيد»
2 - (والّذينهم لاماناتهم وعهدهم راعون)مؤمنون يعني مؤمنين كساني هستند كه مراعات امانت وپيمانشان را مي كنند.
3 - رسولخدا(ص):ازمانيست كسيكه خلاف امانت نمايد.ازما نيست كسيكه در خانواده واموال مسلماني خيانت كند.
4 - امام باقر(ع):برشما لازم است ك امانت را به صاحبش برگردانيد چه صاحبش آدم خوب وچه بد باش.بدرستيكه اگر قاتل علي(ع)شمشيرش را نزد من امانت بگذارد من به او بر مي گردانم.
5 - رسولخدا(ص):كسيكه در امانتي خيانت كند،وبا اين حال بميرد،بر غير دين من مرده است ودر حالي خدا را ملاقات كند كه خدا بر او غضبناك است.
6 - علي(ع):چهار چيز است كه داخل خانه اي نمي شود مگر اينكه آن خانه را خراب مي كندوبركت وآباداني را مي برد:خيانت!دزدي!شرابخواري!زنا!
7 - علي(ع):پيامبر يكساعت قبل از رحلتش بمن فرمود:اي ابالحسن!امانت را به صاحبش برگردان خواه صاحبش خوب باشد،يابد!وچه امانت كم ارزش باشد يا با ارزش!حتي اگر سوزن ونخي باشد!
8 - يكنفر به امام باقر(ع)گفت:من اموالي از بني اميه در نزدم است كه چون آنها دشمن اهلبيت هستند،مي خواهم آنها را پس ندهم!امام فرمود:امانت را به صاحبش برگردانيد حتي اگر مجوس باشد!
|